De wereld snakt naar redding

Hoe kun je een redder zijn? Moet je protesteren bij iedere vloek die je hoort? Moet je met wildvreemden op straat gaan praten over het Evangelie? Of moet je een preek houden tijdens de lunchpauze op je werk? Anne-Marie van Briemen, werkzaam bij de Windroos, heeft gemerkt dat er bij jongeren op dit punt verlegenheid bestaat. Op de Windroosconferentie gaf ze gisteren het advies om te zijn als Jezus en hart te hebben voor mensen die op hun weg komen. "Dan kan het in het begin meer om het geven van liefde gaan dan om getuigen."

Van Briemen sprak tijdens de gezamenlijke Bijbelstudie op de kerstconferentie van Windroos in Dalfsen. De jongerenwerkster maakte aan de hand van Lukas 19 duidelijk dat Zachéüs (overste van de tollenaren) in een sociaal isolement verkeerde. "Zachéüs is de buitenstaander, het onsympathieke familielid, de jongen die er niet bij hoort. Als Jezus hem ziet, neemt Hij niet de gelegenheid waar om Zachéüs belachelijk te maken. Jezus schiet hem niet af op zijn zonden, maar Hij wil bij hem zijn. Hij neemt Zacheüs serieus en heeft tijd voor hem."

Het advies van Van Briemen is om het gedrag van Jezus te "kopiëren" en net zo om te gaan met mensen die er uitliggen, die eenzaam zijn of die openstaan voor aandacht en liefde. Het is voor haar ook wel eens lastig om de relatie met moeilijke mensen te onderhouden. Soms heeft ze de neiging om de telefoon niet op te nemen als zo iemand belt, maar ze doet het wel. "Dan gaat er een schietgebedje omhoog om van die persoon te houden."

Van Briemen moedigde jongeren aan om te blijven investeren in relaties en niet "met een verborgen agenda iemand het Evangelie door de strot te duwen. Accepteer de ander en veroordeel hem of haar niet. Houd vol als het niets lijkt op te leveren. De wereld om je heen snakt naar redding. Misschien ben je de enige christen die de ander "in het wild" tegenkomt.

De Windroosmedewerkster constateerde dat zich in Zacheüs’ leven een opmerkelijke verandering had voorgedaan. "Hij wilde het goedmaken en betaalde veel meer terug dan hij verplicht was." Ze gelooft er niets van dat Jezus vóór die verandering met Zachéüs gesproken had. "De redding van Zachéüs bestaat enkel uit de ontmoeting. Jezus zegt dat Hij wil komen en dat is genoeg. Het reddingsplan gaat niet alleen over geestelijke zaken, maar het heeft betrekking op alle facetten van het leven. Hij wil ook redden van angst, onzekerheid en verslaving. Het is Zijn verlangen om je daarvan los te maken."

’s Middags was de algemene workshopronde, waar onderwerpen als bidden, Bijbellezen en het bestaan van de hel op het programma stonden, maar ook zelfmoord, seksualiteit en vriendschap. Gesproken werd over "Wicca en de opkomst van de magie" en over "In dialoog met moslims".

De workshop "Popcultuur als uitdaging voor christenen" werd geleid door ds. B. van der Graaf, hervormd predikant te Gouda. Hij had het niet over de gevaren van de popcultuur maar over de uitdagingen. Wel waarschuwde hij de jongeren om niet te luisteren als ze het te gevaarlijk vonden worden. De ongeveer honderd aanwezigen bleken zeer geïnteresseerd in popmuziek. Slechts een handvol van hen luisterde er niet naar. Ds. Van der Graaf: "Christenjongeren zijn dus deel gaan uitmaken van de popcultuur."

De predikant zag in de popcultuur vier uitdagingen. De eerste noemde hij "een zee van herinneringen". "Er zitten veel dingen in hoofden en harten van mensen die verbonden zijn met belangrijke momenten uit hun leven. In de muziek komt vaak de donkere kant van het bestaan aan de orde. Als christen heb je een alternatief."

Als tweede uitdaging vermeldde hij het verlangen, door hem genoemd "het verlangen naar eeuwigheid." Ds. Van der Graaf vond muziek van Marco Borsato en Anouk (Jerusalem) hiervan voorbeelden. "Steeds meer mensen hebben het gevoel dat ze iets missen."

Als derde wees de workshopleider op maatschappelijke betrokkenheid. "De popwereld is op dit moment radicaler dan de kerken wat betreft het oog hebben voor de wereld. Christenjongeren mogen gerust wat radicaler zijn."

De laatste en gevaarlijkste uitdaging is de behoefte aan extase, die tot uiting komt in trance en dance. Een stukje film van The Doors maakte veel duidelijk. Ds. Van der Graaf: "Dit is de grootste verzoeking in de popmuziek. Als we geen alternatief hebben, zijn we weerloos. Hoe kunnen wij het goede, diep doorleefde gevoel veiligstellen?"

De jaarlijkse kerstconferentie van de Windroos werd vrijdagmiddag afgesloten. Bron: Reformatorisch Dagblad