05 Sabbatswetgeving

Sabbatswetgeving. 5

1 .Wie heeft de Sabbat gemaakt? Exodus 20: 11
11
Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.

2 .Aan wie behoort de Sabbat toe? Exodus 20: 10
10
maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont.

3 .Aan wie moet het houden ervan dan gewijd worden? Markus 12: 17
17
En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Geeft dan den keizer, dat des keizers is, en Gode, dat Gods is. En zij verwonderden zich over Hem.

4 .Aan wie alleen zijn wij, in godsdienstige zaken, rekenschap verschuldigd? Romeinen 14: 12
12
Zo zal dan een ieder onzer voor zichzelf rekenschap geven aan God.

5 .Hoe gebied God ons, de sabbatdag te houden? Exodus 20: 8
8
Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.

6 .Wat geeft Hij aan als een van de doeleinden ervan? Leviticus 23: 3
3
Zes dagen mag arbeid verricht worden, maar op de zevende dag zal er een volkomen sabbat zijn: een heilige samenkomst; generlei arbeid zult gij verrichten, het is een sabbat voor de HERE in al uw woonplaatsen.

7 .Aangezien de Sabbat heilig is, en heilig gehouden moet worden, en een dag voor heilige samenkomst is, wat moet het karakter er dan van zijn?
De strekking ervan moet godsdienstig zijn.

8 .Wat moet dan het karakter van alle Sabbatwetgeving zijn?
Godsdienstige wetgeving

9 .Wanneer de staat godsdienstwetten uitvaardigt, wat wordt er dan teweeg gebracht?
Vereniging van kerk en staat.

10.Wat is altijd het gevolg van godsdienstige wetgeving, of een vereniging van kerk en staat geweest?
Godsdienstige onverdraagzaamheid en vervolging.

11.Wat was Konstantijn's zondagswet van de7de maart 321?
“Laat alle rechters en stadsbewoners en de bezigheid van alle handwerken, rusten op de eerbiedwaardige dag van de zon; maar laat hen, die op het platteland wonen, gerust en met volle vrijheid het landbouwwerk verrichten; daar het menigmaal gebeurt dat geen andere dag zo geschikt is voor het zaaien van koren en het planten van wingerdstokken; opdat de mensen, door het juiste ogenblik te laten voorbijgaan, de voordelen door de hemel verschaft, niet te missen.” Corpus Juris Civilis Cod., lib. 3, tit. 12, 3.

12.Welke verdere keizerlijke wetgeving werd er in 386 ten behoeve van zondagsviering uitgevaardigd?
“Door een wet van het jaar 386 werden deze oudere veranderingen, door keizer Konstantijn gemaakt, strenger toegepast en in het algemeen werden burgerlijke transacties van welk aard dan ook op zondag uitdrukkelijk verboden.”
Neander: “Church History,” deel II, bladz. 300, editie 1852

Welke verdere wet werd er op aandrang van de bisschoppen van de kerk in 425, onder Theodosius deJongere, nog verkregen?
“In het jaar 425 werd het houden van schouwspelen op zondag en op de voorname feestdagen van de Christenen verboden, opdat de godsdienstoefening der getrouwen vrij mocht zijn van alle stoornis.”
Idem, blz. 300, 301.

13
.Wat zegt de geschiedschrijver over deze wetgeving?
‘Op die wijze kreeg de kerk hulp van de staat tot bevordering van zijn doeleinden……. Maar ware het niet geweest om die verwarring van geestelijke en wereldlijke belangen, ware het niet geweest om het grote aantal puur schijnbare bekeringen, welke er door veroorzaakt werden, de kerk zou zulke hulp niet nodig gehad hebben.” Idem, bladz. 301.

14
.Wat schreef de zondagswet van Karel de Grote van het jaar 800 voor?
‘Wij verordineren, gelijk de Wet van God dat eist, dat niemand enig dienstwerk zal doen op de dag des Heren; dat ook vrouwen niet zullen weven, noch kledingstoffen bereiden, geen naaldwerk doen, wol kaarden, hennep uitslaan, in het openbaar linnen wassen, of schapen scheren; maar laat allen naar de kerk komen om de Heer hun God te verheerlijken.” Crafts boek “Sabbat for man,” bladz. 556

15
.Hoe luidt de Zondagswet van Karel de Tweede van 1677?
“Tot betere viering en heilighouding van de dag des Heren, gemeenlik zondag geheten, wordt er bepaald… dat al de wetten die uitgevaardigd en van kracht zijn aangaande het vieren van de dag des Heren en het naar de kerk gaan op die dag, zorgvuldig uitgevoerd moeten worden; en dat een iegelijk persoon en alle personen hoe ook genaamd op iedere dag des Heren hun aandacht zullen geven aan de viering daarvan, door op die dag de plichten van vroomheid en ware godsdienst stiptelijk waar te nemen.
Revised Statutes of England from 1235-1685 n.C (London, 1870), bladz. 779, 780

16
.Wat bepaalde de eerste zondagswet, die in Amerika ingevoerd werd, namelijk die van Virginia, in 1610?
: Iedere man en vrouw zullen ’s morgens de godsdienstoefening bijwonen en de preken aanhoren die op de Sabbatdag gehouden worden en evenzo ’s middags de godsdienstoefening en het catechetisch onderwijs, op straffe voor de eerste overtreding van hun provisie en toelage voor de gehele volgende week te verliezen; voor de tweede van de gezegde toelage te verliezen en gegeseld te worden; en voor de derde van de doodstraf te ondergaan.” Articles, Laws, and Orders, Divine Politique, and Martial, for the colony in Virginia: first established by Sir Thomas Gates, Knight, Lieutenant-General, de 24ste may 1610.

Noot: Dit zijn de oorspronkelijke zondagswetten, waarvan al de zondagswetten van Europa en Amerika opgetrokken zijn. De zondagswetten van de nieuwe tijd maken gewoonlijk het kerk gaan niet gedwongen, doch in de eerste zondagwetten was dit eigenlijk ook geen vereiste; toch is dit, en zal altijd zijn, het hoofddoel van Zondags- wetgeving van de tijd van Konstantijn af.
Zondagswetten zijn godsdienstwetten en de geschiedenis toont aan dat zij een van de voornaamste middelen geweest zijn om de vereniging van kerk en staat tot stand te brengen en in stand te houden en baan te breken voor kerkelijke instellingen en godsdienstige onverdraagzaamheid en vervolging.
Wetgeving op het punt van godsdienst door het burgerlijke gouvernement is thans even verkeerd als het ooit geweest is. De mens heeft geen meerder recht om een dag voor sabbat te kiezen en te bevelen dat hij zal gehouden worden, dan Nebukadnezar had om een beeld te maken en te bevelen dat allen ervoor knielen zouden. Wetgeving betreffende de sabbat is godsdienstige wetgeving en wetten over de godsdienst vinden geen rechtmatige plaats in het burgerlijke gouvernement.