Hij zal u opheffen

door Jim Ayer

Hoe God ons geschikt maakt om eeuwig te leven

“In de boeken van de gemeente staan veel namen van mensen die geen geestelijk leven hebben. Hun namen staan wel op de ledenlijst, maar niet in het boek des levens van het Lam. Zij mogen zich hebben aangesloten bij de kerk, maar zij zijn niet verenigd met God. Zij mogen ijverig zijn in het uitvoeren van sommige taken en beschouwd worden als levenden, maar velen die de naam hebben dat zij leven, zijn dood (Openbaring 3:1).”

Het is een ontnuchterende werkelijkheid – onze namen kunnen staan op de ledenlijst, maar we kunnen dood zijn voor de kracht van God en ons op de weg naar de eeuwige verdoemenis bevinden. En het is zo dat onze gemeenten veel leden hebben op wie de volgende omschrijving van toepassing is: “Velen zijn er, waar naast hun namen in de boeken van de hemel staat geschreven: geen producent, maar consument. Bij velen die de naam van Christus dragen, is Zijn heerlijkheid bedekt, zijn schoonheid gesluierd, Zijn eer achtergehouden” (Christ’s Object Lessons, 303.3).

Dietrich Bonhoeffer zegt het op deze manier: Goedkope genade is de doodsvijand van onze kerk. We vechten vandaag aan de dag voor de dure genade, … maar in deze kerken, vindt de wereld een goedkope bedekking voor de zonde; er wordt geen gebrokenheid verlangd, steeds minder wordt echte verlossing van zonden nagestreefd.”
Wij zouden onszelf moeten afvragen: “Als God zijn Heilige Geest van de gemeente zou wegnemen vandaag, zou ik in staat zijn het verschil te kunnen waarnemen?”

Een strip illustreert het punt dat ik wil maken heel goed. Een zekere dominee Scott wordt uitgebeeld, pratend in zijn kantoor met een jongeman.
Dom. Scott: “We leven in een interessante tijd, Mike. De leden zijn veel meer consument bewust dan voorheen. De gemeente moet voorzien in de behoefte van haar leden! Adviseren, sociale evenementen, herstel programma’s, bijles geven, fitness centrum – we hebben het allemaal!”
Mike: “Waar past God in het plaatje?”
Dom. Scott: “God? Wel, God is nog steeds belangrijk, natuurlijk. Hij geeft het gebeuren de grote naam.”
Mike: “Maar brengt het nog steeds iets voort?”
Dom. Scott: “Hmm, … vrijuit gesproken, Mike, God komt met een heleboel bagage … die totaal op de mangerichte en geschiedkundig uit Europa afkomstige last van de schuldgedachte.”

Gemeenten hebben de overwinninggevende, inwonende kracht van de Heilige Geest vervangen door programma’s waardoor de leden zich beter voelen en zelfs mensen meenemen naar de kerk, maar zij doen weinig om een verandering tot stand te brengen, die nodig is om de mensen te genezen van het probleem van de “eeuwige dood”.

Maar Jezus legt de weg van een volgeling op heldere wijze uit: “Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij” (markus 8:34).

Christus volgen is niet alleen maar een ideaal. Het is een vereiste, waaraan voldaan wordt door de belofte dat al de hemelse kracht in ons werkt als we erom vragen.
Het is dezelfde geweldige kracht die de onzichtbare materie in het aanschijn heeft gebracht, die elke ster heeft geschapen, elke planeet, elke engel, elk dier en elk menselijk wezen! Als we geen vraagtekens zetten bij de almacht van de Schepper die de omgang van de zon stopt, vuur van de hemel doet neerdalen, een stormige zee kalm maakt, duizenden voedt met alleen een paar vissen en broden, waarom zetten we dan wel vraagtekens bij Zijn macht om ons te herscheppen totdat we Hem volmaakt weerspiegelen, door Hem niet de gelegenheid te geven om dat voor ons te doen?

Deze mogelijkheid voor een wonder te weigeren, alles wat Hij ons aanbiedt om te overwinnen te minachten, tegen Christus te zeggen dat we niet zullen veranderen voordat de hemel daar is – moet door Hem gevoeld worden als een pijnlijk verwijt.
Hij veranderde het karakter van de moordenaar in dat van een zielenvanger.
Paulus legt uit: “En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene” (Romeinen 12:2).

Het Grieks voor hervormd (veranderd) is metamorpho, waar het woord metamorfose van is afgeleid. Metamorfose beschrijft het glorieuze veranderingsproces van een wormachtige rups in een mooie, vliegende vlinder. Dit is zeer betekenis vol in de context van deze mooie belofte in Romeinen 12:2.

Hebt u wel eens een rups gezien die zich oprolt in een kleine cocon en uiteindelijk, na een tijd, eruit kruipt als een mooie vlinder? Dat is het symbool van uitroeiing van zonden in de levens van hen die dood voor zichzelf gekozen hebben en de veranderende kracht van God hebben toegestaan om hen nieuw te maken naar Zijn beeld. Wij kunnen veranderd worden door te sterven voor onze zonden en door samen te werken met onze Middelaar in de hemel.

Een worm te zijn of een vlinder … Dat is onze keuze. Maar is het eigenlijk wel een keuze? Wat zou u liever willen zijn?
De Schepper biedt u de kracht aan om op de wind te zweven!

Overgenomen met toestemming uit het boek: Hij zal u opheffen van Jim Ayer
Vice President for Advancement
Adventist World Radio (AWR)
12501 Old Columbia Pike
Silver Spring, Maryland, 20904