36 - Bijbelse bekering

God schiep de mens begaafd met edele krachten en geestvermogens. Zijn ganse bestaan was volmaakt en in harmonie met God Zijn gedachten waren rein en al zijn bedoelingen waren heilig. Maar door de zonde ontaardden zijn vermogens en de liefde maakte plaats voor egoïsme. Door de overtreding van het gebod van Gods zedenwet is de natuur van de mens verzwakt, zodat hij onmogelijk in. eigen kracht het kwade kan overwinnen. De zonde maakte de mens tot een gevangene van satan. Hij zou voor eeuwig in de macht der zonde gebleven zijn, indien niet God Zelf tussenbeide gekomen ware. Zolang de mens onschuldig was, had hij omgang met God, Co1L 2 : 3 „in Wien alle schatten der wijsheid en der d kennis verborgen zijn". Maar toen hij het gebod van God had overtreden, zocht hij zich voor God te verbergen (Genesis 3 : 8). Zo Is het nog steeds. Het onwedergeboren hart is niet een van wil met de Here en verblijdt zich ook niet in de tegenwoordigheid en gemeenschap met God. Rom. 8 : 7. „Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is jegens God, want het onderwerpt zich de Wet Gods niet, want het kan ook niet." Het menselijke hart is vol van boosheid en wij kunnen het niet in eigen kracht veranderen.

2. „Tenzij dat iemand wedergeboren wordt, hij kan het koninkrijk Gods niet zien" Joh. 3 : 3., Door de wedergeboorte des harten moet de mens nieuwe ver-





i ngens, bedoelingen en voornemens verkrijgen, waaruit een nieuw leven tevoorschijn komt.
voeding, oefening van de wil, onze 'pogingen bezitten alle een invloed in eigen sfeer, doch hier zijn ze machteloos. Zij mogen in staat zijn de uitwendige mens te beschaven, het Part kunnen ze niet veranderen, de bron van het leven kunnen ze niet zuiveren. Daartoe is een kracht nodig uit de hoogte, die het binnenste veranderen moet.Deze kracht b Christus. Zijn genade alleen kan de dode vermogens der ziel doen herleven en haar terugleiden tot Gods heiligheid. Men begaat een grote vergissing wanneer men gelooft dat de mens er wel komen zal, indien hij het goede in zijn natuur maar ontwikkelt.
1 Korinthe 2 : 14. „De natuurlijke (niet wedergeboren) mens begrijpt niet de dingen die des Geestes zijn, ze zijn voor hem een dwaasheid.Johannes 3 : 7. Daarom zei Jezus: Gij moet wederom geboren worden.Handelingen 4 : 12. Er Is slechts één Naam door welke de mens zalig worden kan, en in Dien Naam is kracht tot de wedergeboorte des harten. Het geloof in Hem en de overgave aan Hem, Is in staat een nieuw karakter te scheppen dat in harmonie is met Gods wet.
Rom. 7 : 24. Zonder deze kracht van Christus gevoelt de zondaar zich ellendig en verloren. De kreet der wanhoop die Paulus slaakte, was de verzuchting van alle ontwaakte zondaars. En hierop is slechts één antwoord: Johannes 1: 29.3. Jacobus 1: 17._; „Alle goede gave en alle volmaakte gift komt van; God." Buiten Hem bestaat geen ware voortreffelijkheid van het karakter. De dromen van vooruitgang en alle pogingen om de mens op te heffen zonder de hulp van de Bron van hoop, zijn ijdel.
Joh. 14 : 6. Christus Is de enige weg die tot God leidt.Het leven en de dood van Christus,' Zijn voorspraak in de hemel, de dienst der., engelen, de vermaningen en vertroostingen des. Heiligen Geestes, zijn alle middelen om de mens te redden uit, zijn verloren toestand.

4. DE WEG TOT HERENIGING MET GOD.
De meest belangrijke vraag is: Hoe kan de zondaar voor God gerechtvaardigd worden?Wij hebben reeds aangetoond dat zulks alleen mogelijk Is door Jezus Christus. Maar velen vragen: hoe moeten we tot Christus komen? Dit was ook de vraag op de grote Pinkster--dag. Het bewustzijn van schuld.. schiep de vraag: ,,Mannen

broeders, wat zullen we doen?"Het antwoord dat Petrus gaf luidde: „Bekeert u". Hand. 2 : 38. „Betert u dan en bekeert u, opdat uw zonden mogen uitgewist worden". Hand. 3 : 19.Bekering sluit droefheid en afkeer over de zonde in zich. Een mens is eerst dan bereid afstand te doen van de zonde, wanneer hij haar zondigheid leert inzien. Psalm 32: 1-2 en Psalm 51: 1-14. In Davids gebed wordt ons een goed voorbeeld gegeven van wat het zeggen wil berouw over de zonde te gevoelen. Zijn bekering was grondig en oprecht. Hij bad niet alleen om genade, maar ook om reinheid des harten. Doch zulk een bekering kunnen we niet in eigen kracht volbrengen. Daartoe is nodig de kracht des Heiligen Geestes.
Mattheus 11: 28. Christus nodigt allen die zich belast gevoelen uit tot Hem te komen. De Bijbel leert ons niet dat de zondaar zich eerst bekeren moet, voordat hij gehoor mag geven aan deze uitnodiging. Wij mogen tot Hem komen zoals we zijn en Hij schenkt ons dan de kracht tot bekering. De ziel, die aangeraakt is door de bekerende kracht van Christus haat de zelfzucht, verfoeit haar eigenliefde en zoekt Christus gerechtigheid en de reinheid des harten te verkrijgen, die in harmonie is met de Wet van God en het karakter van Christus.
5. VRUCHTEN DER BEKERING:'
Matth. 3 : 8. „Breng dan vruchten voort der bekering waar
dig."2 Kor. 5 : 17. „Zo dan, indien iemand In Christus is, die is een nieuw schepsel, het oude is voorbijgegaan, zie het is alles nieuw geworden."
Hoewel we dus niets kunnen doen om ons In harmonie met God te brengen, noch op ons zelf noch op onze goede werken kunnen vertrouwen, zo zal toch uit onze levenswandel blijken dat de genade Gods in ons Is uitgestort. Het karakter, cte,gé woonten en ondernemingen van ons dagelijks leven zal' ee verandering tonen. Ware bekering brengt vruchten voort die beschreven worden ' in de volgende Bijbelteksten: 1 Petrus 3 : 3-4 en Galaten 5 : 22.6. TWEEERLEI GEVAAR.a. Het vertrouwen op eigen werken is een der grootste gevaren.' en het kenmerk van een valse bekering. Wie door het waar, nemen van de Wet heilig tracht te worden, onderneemt een onmogelijkheid.
b. Daartegenover staat een niet minder gevaarlijke fout en wel de ;mening, dat het geloof in Christus de mens ontslaat van de gehoorzaamheid aan de Wet van God, dat onze werken



niets aan onze verlossing zouden toedoen, aangezien we alleen door het geloof zalig worden.Gehoorzaamheid aan de Wet van God is één der eerste kentekenen van ware wedergeboorte en bekering. Maar deze geho. rzaamheid bestaat niet in een uiterlijke onderwerping, maar het is de vrucht der dankbaarheid en liefde tot God. 1 Joh. 2 : 31-6. Gehoorzaamheid is de vrucht van het geloof. „En hieraan onderkennen we dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren. Wie daar zegt: Ik ken Hem en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet; maar wie Zijn woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan onderkennen wij dat wij in Hem zijn. Wie zegt dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen gelijk Hij gewandeld heeft."
Heb~ 10: 16. .„De Here zegt: Ik zal Mijn wetten'geven in hun harten en Ikkzal die inschrijven in hun verstand en hun zonden en hun ongerechtigheden zal Ik geenszins meer gedenken."
Psalm 40: 9. De Here Jezus Zelf was hierin tot een voorbeeld. Irk Zijn hart was de Wet van,Ciod, zodat Zijn leven God beY.aagde. Daarom moeten wij ~steecls.:op' Hem zien als het grote Vi d beeld.
2 Kor. 3:18. 'En wij allen, met ongedekté'áangezichten de heerlijkheid des Heren als in een spiegel aanschouwende, worden naar hetzelfde beeld in gedaante veranderd; van heerlijkheid tot heerlijkheid als van des Heren geest."Een treffend voorbeeld hoe men door aanschouwen veranderd kan wordën, volgt hier:Er stond eens een prachtig standbeeld op de markt van een stad in Italië. Het wáá'teii'staiidbeeld van een Griekse slavin, zeer goed en netjes gekleed. Een kind van de straat met gescheurde kleren en 'ongekamde haren, kwam op zekere dag voorbij en beschouwde het beeld met bewondering. Haar geest werd erdoor: in beslag genomen. Zij, zag het-'beeld langdurig en verlangend aan. Door een plotseling gevoel aangegrepen liep ze naar huis, waste, zich en kamde haar haren. Telkens weer kwam ze terug tot het beeld en steeds weer vond ze bij het aalschouwen ervan redenen om aan haar kleding en houding verbeteringen aan te brengen. Ze trachtte zoveel mogelijk in alles dit beeld gelijk te zijn. Dit maakte een geheel ander mens van haar.Door aanschouwen worde we veranderd.Wá

nneer het levensbeeld jran Jezus dag in dag uit voor onze geest staat en we Hem bewonderen en bidden dat Hij ons helpe Hem gelijk te worden, zullen we ervaren dat wij door het aanschouwen Hem steeds meer gelijk worden naar ons karakter. Dat is dan ware bekering.-