01 Gij zijt rijk zonder het te weten

Gij kunt in het bezit komen van een onbetaalbare schat



Het volgende is waar gebeurd in Chicago, Amerika. Twee mannen aldaar, compagnons in een zaak, kochten van iemand een koffer vol. oude rommel. Zij beschouwden de inhoud van' weinig waarde, borgen de koffer weg en schonken er geen aandacht meer aan. Zo gingen jaren voorbij en de koffer werd onder het stof bedolven,

Op een dag in 1941 gingen de kooplieden het pakhuis eens opruimen. Toen zij bij de stoffige oude koffer kwamen bekeken zij de inhoud nog eens. Zij konden zich zelfs de naam niet meer herinneren, van wie zij die rommel gekocht hadden.

"Dit zijn vermoedelijk sluitingen van oude bierflessen", zeide een van hen, toen hij wat ronde metalen voorwerpen opnam, die op de bodem van de koffer lagen. "Nee, het lijkt wel een geldstuk !" hernam de- ander, toen hij het stukje metaal eens beter bekeek. Zij gingen naar een kenner, die verstand van munten had, en deze Specialist vertelde hun, dat zij oude gouden munten gevonden hadden, waarvan enkele dateerden van ongeveer 1842. Hij schatte de waarde op ruim 4500 dollar, maar zij verkochten de hele collectie aan een munten- verzamelaar voor 6000 dollar. .

Als een litteraire schat is de Bijbel een zeer kostbaar oud boekdeel. Het is geen product van de twintigste eeuw, zelfs niet, van de Westerse beschaving. Op de keper beschouwd is het zelfs niet een boek. . De naam "bijbel" komt van biblia, '- meervoudsvorm van het onzijdige Griekse zelfstandige naamwoord biblian, wat betekent "een klein boek". En terecht, want de Bijbel, de ganse Heilige Schrift is een collectie van 66 kleine, heilige boeken. Hoewel ge- drukt en uitgegeven in de vorm van een boek, is de Bijbel in feite een .verzameling van heilige literatuur.

Het eerste boek van de Bijbel heet Gene sis, w:c:tt "oorsprong" betekent, omdat het vertelt van het begin der wereld, van het mensengeslacht en van vele andere belang rijke dingen. Het is geschreven door Mozes, toen hij als schaapherder in Midian diende, in de vijftiende eeuw vóór Christus. Het laatste boek van de Bijbel is de Openbaring, geschreven door de apostel Johannes, toen hij verbannen was op het eiland Patmos; ongeveer het jaar 96 onzer jaartelling. Zo werden de Heilige Schriften dus saamge- steld in een tijdsverloop van bijna 1600 jaren. Ongeveer 40 verschillende personen -verroedelijk allen Hebreëh -werden door de Heilige Geest gebruikt om deze boe- keu te schrijven. Het Oude Testament werd geschreven in de Hebreeuwse taal, uitgezonderd enkele gedeelten in Daniël, Ezra en Jeremia, die in het Aramees zijn geschreven; het Nieuwe Testament werd geschreven in het volksgrieks, dat in de eerste eeuw na Chr. algemeen werd gesproken.





De 66 boeken, welke de Heilige Schriften vormen, zijn verdeeld in twee hoofdgroepen, voor een makkelijker verwijzing.' De eerste 39 worden "het Oude Testament" genoemd, omdat zij ontstonden vóór de geboorte van Jezus. De laatste 27 staan bekend als "het Nieuwe Testament", omdat zij werden geschreven na de geboorte van de Heiland. Het Nieuwe Testament bevat vele citaten uit, en talrijke verwijzingen naar het Oude Testament

De eeuwenlang gebruikte vertaling bij ons, staat erkend als de Staten-Vertaling, omdat deze geschiedde op last van de sta- ten van Holland, heel in het begin van de zêventiende eeuw. Enkele andere vertalingen zijn nadien, vooral in de laatste tijden, eveneens verschenen. .

In de Bijbel, zoals w\j die kennen, zijn de verschillende boeken niet geplaatst in een chronologische volgorde, wat betreft de datum van hun verschijnen, maar speelt hier veel leer de aard, het wezen van de inhoud van het boek, een rol.

De Oud-Testamentische boeken worden verdeeld in vier hoofdgroepen, en wel (1) de boeken van Mozes; (2) de geschiedkundige boeken; (3) de poëtische geschriften ; (4) de profetische boeken.

De vijf boeken van Mozes - van Genesis tot en met Deuteronomium - worden ook wel de Pentateuch genoemd. In het Grieks betekent het woord Pente, ,vijf" en de uitdrukking teuchos wil zeggen ,,geel". pus is de Pentateuch een vijfvoudig deel van de geschriften van Mozes, welke de geschiede- nis der wereld vanaf de Schepping tot op het verblijf van de Israëlieten in de woestijn in de vijftiende eeuw v. Chr. omvat.

De volgende groep -van Jozua tot en met Esther -bestaat uit twaalf historische boéken, die de geschiedenis omvatten van de Hebreën, vanaf hun nederzetting in

Kanaan (in de vijftiende eeuw v. Chr.) tot op hun terugkeer en herstel in Palestina (in de vijfde eeuw v. Chr.), na hun ballingscháp in Babel.

De derde groep bestaat uit vijf geïnspireerde poëti~che boeken -van Job tot en met Salomo's Hooglied. Deze hebben een zeer bijzonder literair karakter en bestaan hoofdzakelijk uit .gedichten en spreek- woorden.

De vierde groep is samengesteld uit 17 boeken der profeten -van Jesaja tot'en met Maleachi. De eerste vijf -van Jesaja tot en met Daniël-worden "de Grote Profeten" genoemd. De laatste 12 -van Hosea tot en met Maleachi -,- staan bekend" als "de kleine Profeten".

.." Nu tot het Nieuwe Testament overgaande, vinden wij zijn boeken verdeeld in vier groepen: (1) het leven van Christus, (2) de vroegste kerkgeschiedenis, (3) de' Apostolische brieven, en ( 4) de profetie.

De vier Evangeliën -van Mattheus tot en met Johannes -vertellen van het leven van Jezus vanaf Zijn geboorte tot aan Zijn hemelvaart na Zijn ópstanding. De eerste drie zijn biografieën van Zijn leven, het vierde is daarvan een supplement.

De ;,Handelingen der Apostelen" is h.t enige historische boek van het Nieuwe Testament. Daarin wordt in het bijzonder de ontwikkeling en groei beschreven van de primitieve Gemeente (Kerk) , vanaf de hemelvaart van Christus (in A.D. 31) tot op Paulus' gevangenschap in Rome (in A.D. 65).

De derde groep is samengesteld uit 21 - brieven, geschreven door de verschillende leiders van de eerste Christengemeenten. men, de lof- en dankliederen van het oude Israël. Het bevat 150 heilige liedéren, waar- van vele gezongen werden met begeleiding van muziekinstrumenten. Het kleinste boek van de Heilige G~schriften is 3 Johannes, een korte brief, die de apostel Johannes schreef aan een Christen, Gajus geheten.

Het langste hoofdstuk in de Bijbel is Psalm 119, die 176 verzen heeft. Deze Psalm is onderverdeeld in 22. gedeelten, een elk dezer voor een der 22 letters van het Hebreeuwse alfabet. Elk van de acht verzen in zo'n gedeelte, begint, in de oorspronkelijke taal, met d~ Hebreeuwse letter, die op dat gedeelte correspondeert. Het meest korte hoofdstuk is Psalm 117. Hoofdstukken met ongeveer dezelfde inhoud, zijn 2 Koningen 19 en Jesaja 37.

Het kortste vers in de Bijbel is Johannes 11 : 35, dat enkel uit twee woorden bestaat. Het langste vers is Esther 8 : 9. Het. midden- vers is Psalm 18 : 8. De middenverzen van het Oude Testament zijn 2 Kronieken 20 : 17, 18; het middenvers van het Nieuwe Testa- ment is Handelingen 17 : 17. Het enige hoofdstuk met een abrupt einde, is Hande- lingen 21.

De langste eigennaam in het Oude Boek is Maher-Sihalal-Chaz-Baz (Jesaja 8: 1-4). Het woordje "en" wordt 27 maal gevonden in Openbaring 18 : 12, 13. De woord('.n "God" 'en "Heere" komen in hetboek Esther niet voor .

De Bijbel is wel bet meest goedkope en het meest verspreide boek ter wereld, en . van geen enkel ander boek zijn zovele ver- talingen verschenen. Het Oude Testament werd in het Grieks vertaald op last van Ptolomeus Philadelphus, koning van Egyp- te, in de derde eeuw v. Chr. Deze vertaling- die in Alexandrië tot stand kwam, wordt de Septuaginta (de vertaling van de Zeventig), genoemd, omdat, naar men zegt; 70 geleerde Joodse Rabbi's daaraan hebben meegewerkt. De Bijbel is uitgegeven, het zij compleet of in gedeelten, in 1068 verschillende talen en dialecten. Per jaar worden ongeveer 30.000.000 ex. in al de verschillende talen verkocht. Reeds voor een ta~elijk lage prijs kan men zich een Bijbel aanschaffen. Het Brits Museum betaalde eens meer dan twee en een half miljoen gulden voor een zeer zeldzaam exemplaar -de Codex Siniticus.

Van al de boeken, die de mensheid bezit, neemt de Bijbel wel de meest uitzonderlijke plaats in. Al zijn de verschillende boeken van de Bijbel door mensen geschreven, zo zijn deze toch niet het product van de men- selijke geest. "Al de Schrift is van God ingegeven en is nuttig tot lering, tot wederleg- ging, tot verbetering, t.ot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is; opdat de mensch Gods volmaakt. zij, tot alle goed werk vol- .maakt~lijk toegerust." 2 Timotheus 3 : 16, 17. "Want de profetie is voortijds niet voort- gebracht door denwil 'eens menschen, maar de heilige menschen Gods, van den Heiligen Geest geschreven zijnde, hebben ze gesproken." 2 Petrus 1 : 21. De centrale figuur van de Bijbel is Chris- tus. De blijde boodschap van Zijn verlossen- de liefde loopt 'als een gouden draad door het gehele Oude Testament. Paulus spreekt van "het Evangelie". dat God "tevoren beloofd had door Zijn profeten, in de heilige Schriften." Romeinen 1 : 2. Een tekst in de Bijbel zegt, dat "begonnen hebbende van Mozes en van al de profeten, leide Hij (Christus) hen (Zijn volgelingen) uit in al de Schriften, hetgeen van Hem geschreven was." Lukas 24 : 27. Toen Hij na Zijn op- Standing wederom met Zijn discipelen was, "zeide Hij tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, als IK nog met u was, name- lijk dat het alles moest vermeld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en de Psalmen. Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften ver- stonden. En zeide tot hen: Alzoo is er geschreven alzoo moest de Christus lijden en van de dooden opstaan ten derde, dage; en in Zijn Naam gepredikt worden bekeering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van jeruzalem." Verzen 44-47. De Bijbel alleen is een betrouwbare gids tot zaligheid. Paulus schreef_áan Timotheus: "Dat gij van kindsaf de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, het- welk in Christus J ezus is." 2 Timotheus' 3: 15. De Meester zeide: "Onderzoekt de Schrif- ten, want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen." Johannes 5 : 39. Aan het slot. van zijn verhandeling over Jezus' dienst en verlossingswerk, zegt Johannes: "Jezus dan heeft nog wêl vele andere teekenen in de tegenwoordigheid Zijner discipelen gedaan, v

die niet zijn geschreven in dit boek; maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zone Gods; en op- dat gij, geloovende, het lel!en hebt in ZijlIl Naam." Johannes 20: 30, 31.

De getuigenis van de Heilige Schrift is de toetssteen~ waaraan elke godsdienstige leer- stelling getoetst moet worden (Handelingen 26 : 22, 23) ."Tot de Wet en tot de getuige- nis, zoo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen #dageraad zullen heb- ben." Jesaja 8 : 20. De Heilige Geest getuigt vollof over de Bereërs, omdat zij deze regel navolgden. "Deze waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het Woord Ont- vingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzoo waren." Handelingen 17 : 11. Paulus drukt zich in dit verband zeer sterk uit : "Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel U een Evangelie verkondig- den, buiten hetgeen wij u verkondigd heb- ben, die zij vervloekt". Galaten 1 : 8. De Heilige Schriften worden "de woorden Gods" genoemd. Romeinen 3 : 2. Zij zijn de stem van de Eeuwige, die spreekt in meer dan duizend talen, opdat de mensheid Zijn liefde en Zijn bemoeienissen met haar zal kennen. Zo zegt de Psalmist: " Waarmede zal de jongeling zijn pad zuiver houden ? Als hij dat houdt naar Uw woord. ...ik, heb Uwe rede in mijn hart verborgen, opdat ik tegen U niet zondigen zou." Psalm 119: 9, 11. "Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht voor mijn pad." Vers 105. Er is leven en kracht voor ons in Gods Woord (Hebreën 4 ~ 12) .Daarin js voor ons wijs heid (Psalm 119 : 98) .Daarin is voor ons troost (Romeinen 15 : 4) .Daarin is voor ons zaligheid (1 Petrus 1 : 20-25) .Wij mogen het ons niet veroorloven, dat die , kostbare schat, die ons in de Heilige Schrift gegeven is, verwaarloosd of veronachtzaamd wordt.. Maar om gered te worden, moeten wij dat Woord in ons opnemen en het gehoorzamen (Mattheus 7 :24-27) .