De zeventig weken profetie

De zeventig weken profetie
oktober 10, 2013 Door bijbelenzo
2300 dagen
De 70 weken profetie is een van de meest verkeerd geinterpreteerde profetieen uit de gehele Bijbel, Daarentegen is het ook een van de belangrijkste profetie die men kan bestuderen omdat het ons precies verteld wanneer de Messias zal komen. De meeste christenen tegenwoordig plaatsen de laatste week uit de 70 weken profetie in de toekomst en passen dat vervolgens toe op de antichrist.

Hoofdstuk 9 uit Daniel begint met de smeekbede van de profeet. Daniel is in nood en smeekt vurig tot God, Hij begrijpt de profetie uit Jeremia 29:10 en hij weet dat volgens die profetie, de 70 jaren die men door moest brengen in Babel bijna voorbij zijn. Daarentegen begrijpt hij ook de waarschuwingen van God uit Jeremia 18 en Leviticus 26, En hij is bang dat hun ballingschap in Babel door de zondes van het volk verlengd zou worden tot 2300 jaren. Deze zaken wegen zwaar op zijn maag en gedachtes, En hij smeekt vurig tot God voor zijn volk.

In hoofdstuk 8 kreeg Daniel het visioen van de 2300 dagen profetie en hij begrijpt die profetie wel maar hij weet niet wanneer die ingaat. Hij begrijpt waar die profetie betrekking op heeft maar het is hem niet uitgelegd wanneer die profetie begint en wanneer het eindigt. Gabriel, de engel die hij zag aan het begin van het visioen komt terug om het hem uit te leggen.

Dan 9:21 terwijl ik mijn gebed nog uitsprak, kwam de man Gabriël, die ik in het begin in het visioen gezien had, snel aangevlogen en raakte mij aan, omstreeks de tijd van het avondoffer.

Het visioen waar het hier omgaat is het visioen uit Daniel 8. In hoofdstuk 9 krijgt Daniel geen visioen en dus is deze uitleg van Gabriel een voortzetting van het visioen uit Daniel 8, Namelijk de 2300 dagen profetie die hij in hoofdstuk 8 had gekregen. Deze 70 weken horen bij de 2300 dagen profetie en zijn een klein onderdeel daarvan.

Deze 70 weken zijn de eerste 70 weken uit de 2300 dagen profetie en begint dus op het zelfde tijdstip. Deze 70 weken waren alleen van toepassing op het Joodse volk voor zes redenen.

Dan 9:24 Zeventig weken zijn er bepaald
over uw volk en uw heilige stad,
om de overtreding te beëindigen,
de zonden te verzegelen,
de ongerechtigheid te verzoenen,
om een eeuwige gerechtigheid tot stand te brengen,
om visioen en profeet te verzegelen,
en om de Heiligheid van heiligheden te zalven.

Deze zes redenen waren:
– Om de overtreding te beeindigen.
– De zonden te verzegelen.
– De ongerechtigheid te verzoenen.
– Een eeuwige gerechtigheid tot stand te brengen.
– Om visioen en profeet te verzegelen.
– Om de heiligheid van heiligheden te zalven.

Het Joodse volk moest 70 jaren in Babel doorbrengen omdat ze waren afgeweken van de weg van God. God had ze gestraft voor hun ongerechtigheden door ze 70 jaren in babel te laten doorbrengen. God geeft het joodse volk desondanks nog een tweede kans en gaf ze 70 weken de tijd om zich te verzoenen en te bekeren van hun zondes.

Nu is de grote vraag wanneer gingen die 70 weken in en waneer eindigde ze. We krijgen in Daniel 9:25 een aanwijzing van het tijdstip wanneer deze profetie ingaat.

Dan 9:25 U moet weten en begrijpen:
vanaf de tijd dat het woord uitgaat
om te laten terugkeren en om Jeruzalem te herbouwen
tot op Messias, de Vorst, verstrijken er zeven weken en tweeënzestig weken.
Plein en gracht zullen opnieuw gebouwd worden,
maar wel in benauwde tijden.

We lezen hier dat het woord uitgaat vanaf het moment ze toestemming krijgen om terug te keren en Jeruzalem te herbouwen. Nu staan er in de Bijbel 3 decreten die in aanmerking komen voor de aanvang van deze wonderbaarlijke profetie. In Ezra 1, Ezra 6 en Ezra 7. Nu gaan de eerste 2 decreten niet zozeer over de herbouw van Jeruzalem maar de herbouw van de tempel De laatste daarentegen gaat over de herbouw van Jeruzalem en men krijgt toestemming om vrijwillig terug te keren naar Israel. Ook krijgt men toestemming om een regering te installeren en dus zijn ze weer volledig onafhankelijk geworden als een Koninkrijk. We moeten dan ook de laatste hanteren om het begin te bepalen.

dit decreet ging uit in het zevende jaar van Koning Arthasasta, Ook wel Xerxes genoemd. Koning Xerxes regeerde vanaf 465 BC tot 424 BC. Nu was het zo dat men minimaal een jaar moest regeren om ook in het eerste jaar te zitten. Het eerste jaar werd in principe nooit meegeteld. Met andere woorden als men precies een jaar had geregeerd zat men in het eerste jaar. we moeten dus 8 jaar doortellen om in het zevende jaar van zijn regeringsperiode uit te komen. Dat brengt ons op 457 BC. Deze profetie begint dus in 457 BC.

Nu is deze 70 weken profetie verdeeld in 3 stukken, Namelijk 7 weken Om Jeruzalem te herbouwen, 62 weken Tot de Messias verschijnt. En de laatste week om de periode van 70 weken te sluiten. Aan het eind van de 62 weken en aan de vooravond van de laatste week verschijnt de Messias de Vorst, Wat alleen betrekking kan hebben op Jezus Christus en op niemand anders. Nu moeten we het dag jaar principe toepassen om deze profetie goed uit te kunnen rekenen. (Ez 4:6), (Num 14:34).

Een week is zeven dagen, Dat maakt een profetische week van 7 jaren, we hebben hier 70 weken. 70 keer 7 is 490 dagen, wat gelijk staat aan 490 letterlijke jaren. De Messias verschijnt na 7+ 62 weken, wat 69 weken is. Volgens het dag jaar principe brengt dat ons op 483 jaren geteld vanaf 457 BC, en dat brengt ons op 27 AD.

In 27 AD werd Jezus gedoopt door Johannes en claimde hij de aangekondigde Messias te zijn. In Markus 1:15 waarin Jezus zegt dat de tijd vervult is en het Koninkrijk van God nabij is gekomen refereert Christus aan deze periode. We houden nu nog 1 week over.

Dan 9:26 Na de tweeënzestig weken
zal de Messias uitgeroeid worden, maar het zal niet voor Hemzelf zijn.
Een volk van een vorst, een volk dat komen zal,
zal de stad en het heiligdom te gronde richten.
Het einde ervan zal zijn in de overstromende vloed
en tot het einde toe zal er oorlog zijn,
verwoestingen waartoe vast besloten is.
27 Hij zal voor velen het verbond versterken,
één week lang.
Halverwege de week
zal Hij slachtoffer en graanoffer doen ophouden.

De laatste week van deze 70 weken periode zijn letterlijk 7 jaren geteld van 27 AD. Dat brengt ons op 34 AD, Het jaar dat Stefanus werd gestenigd en het evangelie naar de heidenen ging. Het evangelie werd compleet afgewezen en het werd niet meer expliciet alleen aan de Joden verkondigd. De Joden hadden te kennen gegeven niets met Christus te maken te hebben en ze wezen hem definitief af als de Messias zoals hij was aangekondigd. Daarmee kwam de periode van 70 weken ten einde. We weten dat Christus 3 en een half jaar heeft gepreekt totdat hij werd gekruisigd door de Romeinen. Deze 3 en half jaar staan beschreven in vers 27. In het midden van de week zal hij slachtoffer en graanoffer doen ophouden, waarmee men bedoelt dat het offersysteem zoals gebruikelijk was bij het Joodse volk ten einde was gekomen.

Jezus was het lam van God geworden en offeren zoals men deed in oud testamentische tijden was dus overbodig geworden. Na de kruisiging van Christus is daar een eind aan gekomen. In vers 26 is het nog duidelijker waarin staat dat hij uitgeroeid zou worden maar niet voor zichzelf. Christus is inderdaad niet voor zichzelf gestorven maar voor de zondes van de wereld. Hij zou voor velen het verbond versterken, Wat historisch waar is. Na de kruisiging van Christus en vooral nadat het evangelie naar de heidenen is gegaan zijn miljoenen mensen uiteindelijk tot geloof gekomen. De dood van Christus heeft inderdaad voor vele het verbond versterkt.

De Joden weigerde om de taak die God hen geboden had uit te voeren. Men dacht dat verlossing en het Koninkrijk van God expliciet alleen voor hun was en niet voor de heidenen, Het evangelie werd dan ook alleen maar verkondigd aan de Joden en niet aan de heidenen zoals God geboden had. Nadat de Joden het evangelie definitief hadden afgewezen na de steniging van Stefanus waren de rollen omgekeerd. Het evangelie ging naar de heidenen en de Joden werden afgesneden van het Koninkrijk. De 70 weken die het Joodse volk had gekregen van God om verzoening te doen voor hun ongerechtigheden waren ten einde gekomen en ze hadden helaas verzuimd.

Het Joodse volk genoot geen bescherming meer van God en hij had zijn hand afgeweken van het volk. Deze daad van de vroegere Joden resulteerde uiteindelijk in de verwoesting van Jeruzalem en de heilige tempel door de Romeinen, En de verspreiding over de gehele wereld zoals God tegen Mozes in de woestijn al had voorzegt.

Veel futuristen plaatsen deze laatste week in de toekomst en passen de profetie toe aan de antichrist. Maar men gaat dan voorbij aan het feit deze periode van 70 weken een onderdeel zijn van de 2300 dagen profetie en dat het eind van die periode nog lang niet inzicht is. Men kan dan alleen de conclusie trekken dat we ook nog lang niet leven in de eindtijd. Het eind van die 2300 dagen profetie is heel gemakkelijk uit te rekenen aangezien het begint op het zelfde tijdstip als deze 70 weken, namelijk is 457 BC. En dat brengt ons op 1844. We kunnen dus met gemak zeggen dat het begin van de eindtijd in 1844 is ingegaan en dat we dus al ruim 170 jaar in de eindtijd leven.

Ook ontkend men dan de profetie die de komst van de Messias en zijn kruisiging voorspeld, aangezien deze gebeurtenissen in deze profetie zijn voorzegt. Deze profetie toepassen op de antichrist is een gigantische verdraaiing van het heilige schrift. Deze profetie toepassen in de toekomst en aan de antichrist refereren in niet alleen onbijbels maar ook gevaarlijk omdat je daardoor vele profetieen verkeerd zult interpreteren. Buiten dat gegeven om staat ook nergens is de Bijbel dat de laatste week in de toekomst plaats zal vinden. Het is niets anders dan een Rooms katholiek fabeltje bedacht om het volk van God te misleiden.