09 Het zondoffer

. Het Zondoffer

1. Welke offeranden werden gebracht door de hogepriester voor de zonde van onwetendheid? Welke offeranden werden er door de ganse vergadering gebracht? Beschrijf de manier waarop deze offeranden gebracht werden. Lev. 4 : 2 - 21.

2. Welke offerande werd er gebracht door een overste, of door iemand van het gewone volk voor dezelfde zonde ? Op welke manier verschilde deze offerande van deze die gebracht werd door de priester en de ganse vergadering? Lev. 4 : 22-35; 6 : 25-30.

3. Tot welk doel werden sommige van de zondoffers gegeten? Lev.in de zonde betrokken was, hij niet mocht eten van de offerande.

4. Op welke wijze zijn wij bevoorrecht boven deze priesters? Heb.

5. Welk offer werd voorzien voor ons? Eph. 5 : 2.

Het Schuldoffer

7. Hoeveel soorten van zonden worden er vernoemd in Lev. 5; 6 : 1-7; 7 : 1-7

? Hoe werden de offers gebracht?Nota 2.

8.Welk offer werdvoorzien voor ons? Eph. 5 : 2.9

.Wat moeten wij doen met het offer? Wat zal het resultaat zijn? Jes. 53 : 10, 11. Nota 3.

10.Aan wie behoorde het vet van deze toe? Lev. 3 14-17.al offers :

11.Hoe werden het vet en de delen die daarmede verbrand werden, genoemd? Lev. 3: 11; Eze. 44: 7; Lev. 21:6,8, 17; Num. 28 : 2. Nota 3.

12.Voor wie werd het altaar gemaakt? Hoe werd het genoemd? Ex. 20 : 24, 25; Mal.1 : 7, 12.

13.Wat vertegenwoordigde het vet? Jes. 43 : 24; Ps. 37 : 20.

14.Aan wie behoren onze zonden toe? Gal. 1 : 4. Waarom dan behoort het vet toe aan de Heer ?

NOTAS

1. Er waren twee manieren waarop de priester de zonden droeg in het heiligdom: door het bloed en door het eten van het vlees. Zie "Patriarchs and Prophets" blz. 354. Deze priesters mochten hun eigen zondoffers niet eten, daar het eten van het offer bedoeld was om de zonden over te dragen op de priester, om ons te leren dat Christus werkelijk "onze zonden droeg in Zijn eigen lichaam" - "zondig vlees" werd. Wij echter kunnen onze zondoffers eten, en aldus rechtvaardig worden.

2. Het onderscheid tussen zonde en schuld schijnt niet zeer klaar te zijn en zal daarom veel studie vergen. Een schrijver zegde: "In het zondoffer zien wij Christus die Zichzelf offert voor ons, voor wat wij zijn uit onszelf, - zondige schepsels. In het schuldoffer zien wij Christus die Zichzelf offert voor onze zonden, onze schulden, de vruchten en de uitwerksels van onze zondige natuur - wat wij doen".

3. Er zijn twee soorten van offers, deze met een aangename geur en deze met onaangename geur. De zondoffers
en schuldoffers behoren tot de offers met onaangename geur, daar de zonde erop ten laste lag. Daarom konden die niet verbrand worden op het koperen altaar, dat Gods'tafel was. Mal. 1 : 12. Maar, opdat wij de kostbare les van verzaking aan onze zonden, zouden leren, wordt het vet, waardoor ze voorgesteld zijn, verbrand op Gods altaar en wordt het brood van de Heer genoemd, een aangenaamheid van Zijn rust, daar wij Zijn rust niet kunnen binnengaan, tenzij wij ophouden met onze eigen zondige werken te doen. Heb. 4 : 10. Al het vet behoort de Heer toe, zo ook behoren al onze zonden Hem toe en wij moeten Hem verzadigen met het vet van onze offers en geen oorzaakzijn dat Hij onze zonden in behandeling neemt. Anders moeten onze lichamen verbrand worden buiten het kamp op de grote brandende dag. Zie Ps. 37 : 20.