Een voorbeschouwing op de boodschap van de 3 engel

Een voorbeschouwing op de boodschap van de 3 engelen
januari 8, 2014 Door bijbelenzo

In hoofdstuk 14 van Openbaringen lezen we de boodschap van de drie engelen. Deze boodschappen zijn de laatste waarschuwingen van God voor de terugkomst van Christus als hij zijn volk komt verlossen. Deze boodschappen geeft ieder mens de mogelijkheid om te kiezen tussen het Hemelse Koninkrijk van God, Of het aardse koninkrijk van de duivel. De grote strijd die Christus voert met de duivel zou zijn climax vinden tijdens het brengen van deze boodschappen, En zou de wereld verdelen in twee kampen. Zij die het zegel van God hebben, en hun die het teken van het beest hebben.

In dit deel van Openbaringen zien we God optreden als rechter tijdens de symbolische grote verzoendag, Als onderdeel van het laatste oordeel zend God drie engelen naar de aarde die de mens de keuze geeft om voor God of de wereld te kiezen. Deze engelen zijn geen letterlijke engelen, Maar deze boodschappen worden verkondigd door zijn volk die God in de eindtijd heeft voorbereid. In deze profetie zien we symbolisme die geleend is van de schepping en de eerste oogst.

Eindtijd.

Deze drie boodschappen gelden specifiek alleen voor de eindtijd, De tijd waarin wij tegenwoordig leven. De tijd van het oordeel. In Openbaringen 14:7 lezen we: Vrees God en geef hem eer, Want het uur van zijn oordeel is gekomen. Nu is de vraag wanneer dat uur is ingegaan. Om daar een antwoord op de vinden moeten we het boek Daniel erbij nemen. In Daniel 7:9,10 lezen we:

Ik keek toe totdat er tronen werden geplaatst, en de Oude van dagen Zich neerzette. Zijn gewaad was wit als de sneeuw en het haar van Zijn hoofd als zuivere wol. Zijn troon waren vuurvlammen en de wielen ervan waren laaiend vuur. Een rivier van vuur stroomde en ging voor Zijn aangezicht uit. Duizendmaal duizenden dienden Hem en tienduizendmaal tienduizenden stonden voor Zijn aangezicht. Het gerechtshof hield zitting en de boeken werden geopend.

Dit visioen die Daniel zag was een hemels visioen en geen aards visioen, We vinden zoiets soortgelijks in Openbaringen 4 waarin ook Johannes een visioen krijgt van een Hemels gerecht. Dit Hemels gerecht is het begin van het oordeel. Nu beantwoord dat nog niet de vraag wanneer dat oordeel dan is ingegaan. Daniel 8:13,14 geeft ons het antwoord.

Toen hoorde ik een heilige spreken, en een heilige zei tegen de Ongenoemde Die sprak: Hoelang zal het visioen van het steeds terugkerende offer en de verwoestende afvalligheid gelden, en hoelang zal zowel het heiligdom als het leger overgegeven worden om vertrapt te worden? Hij zei tegen mij: Tot tweeduizend driehonderd avonden en morgens. Dan zal het heiligdom in rechten hersteld worden.

Tot 2300 avonden en morgens wijst ons naar de 2300 dagen profetie. Die profetie was ingegaan in 457 BC en eindigde in 1844. Het oordeel begon dus in het jaar 1844 toen Christus het Hemelse Heiligdom inging om verzoening te doen voor de gehele wereld. Om daar wat meer inzicht in te krijgen is het handig om te weten hoe het werkte in de tijd van het Oude Testament. Eens per jaar ging de Hogepriester het Heilige der Heiligen binnen om verzoening te doen voor het gehele volk, Hij nam alle zondes op zich en plaatste die vervolgens op de zondebok die een symbool is van de duivel. Vervolgens werd deze zondebok de woestijn in gestuurd voor het aangezicht van het volk met alle zondes op zijn hoofd om nooit meer terug te keren. De Hogepriesters waren een type op Christus, En hun aardse bediening was een voorbeeld op de Hemelse bediening van Christus.

Het was deze profetie die William Miller op het idee bracht dat Jezus in het jaar 1844 terug zou komen, Maar zoals iedereen begrijpt bleef zijn terugkomst uit, Wat een grote teleurstelling was voor zijn volgers, En het resultaat was dat vele de beweging verlieten. Hoewel Miller zichzelf vergiste in de gebeurtenis, vergiste hij zich niet in de datum. Ze begrepen gewoonweg nog niet de betekenis van het Heiligdom die in rechten hersteld zou worden. Voor vele critici van de ZDA is dat een rede om de hele beweging af te schilderen als een valse kerk, Maar is dat terecht? Nee luidt mijn antwoord dan. In de tijd van Jezus waren zijn volgers zo vaak onwetend over de profetieën. Toen Christus bv op een ezel Jeruzalem binnenreed stonden er mensen langs de kant met palmtakken te zwaaien om hem te eren als Koning. Hoewel ze de profetie uit Zacharia 9:9 goed hadden begrepen hadden ze niet de gebeurtenis begrepen. Men dacht dat Jezus als Koning op de troon van David zou komen, maar een paar dagen later werd die verwachting compleet verwoest door zijn kruisiging. Hoewel ze de profetie wel goed begrepen hadden, Hadden ze zich vergist in de gebeurtenis zelf.

Achtergrond.

Nu wat meer over de achtergrond van de profetie. En de basis wordt eigenlijk gelegd in Hoofdstuk 13 van Openbaringen, Waarin we lezen dat het beest die een dodelijke wond heeft opgelopen weer geneest en vervolgens de aarde misleid. Hij doet dat door een nieuw systeem te bevestigen met nieuwe wetten, En een alternatief systeem van verbond en aanbidding. Daarmee probeert hij de aarde te dwingen hem te aanbidden. En iedereen die hem aanbid krijgt een merkteken op zijn hand of voorhoofd, Waarmee hij zijn eigen volk onderscheid van het volk van God, En iedereen die zijn teken niet draagt kan niet kopen of verkopen. In contrast zien we in Openbaringen 14:1 de 144.000 die verzegeld zijn door God. In deze drie boodschappen probeert God ons dus te wijzen op het ware verbond, en wie wij eigenlijk zouden moeten aanbidden. Deze drie boodschappen zijn:

- Aanbid God en houdt je aan zijn wet. (Op 14:7)

- De roep uit en de val van Babylon. (14:8) (Op 18:1) (Op 18:4)

- Wijs het merkteken van het beest af, Of ontvang de plagen. (Op 14:9,12) (Op 18,4) (Op 18:8)

Ook wijst het ons naar de tijd van de eerste Exodus, en wat het volk van God heeft meegemaakt in de woestijn wat een schaduw was op de toekomstige dingen, Net zoals de tabernakel en de aardse bediening van de Hogepriesters. In de tijd van Mozes toen het volk 40 jaar door de woestijn heeft gezworven werden ze eerst geteld, Daarna werden ze gewezen op het houden van het verbond en de wet. Gewaarschuwd met zegeningen en vloeken, En tenslotte na de dood van Mozes kon met het beloofde land in gaan. In Openbaringen 14 zien ze het zelfde terug alleen dan op globale schaal. Deze profetie kan je dan ook het best indelen in drie delen.

1) Vers 1 t/m 5 het nummeren van de 144.000.
-De volkstelling uit Numeri.

2) Vers 6 t/m 13 De laatste waarschuwingen van God om trouw te zijn aan het verbond en de wet.
-De waarschuwing van Mozes om trouw te zijn aan het verbond en de wet, De zegeningen en de vloeken uit Deuteronomium.

3) Vers 14 t/m 20 Verlossing van Gods volk.
-Het beërven va het beloofde land in de tijd van Jozua.

Openbaringen 14 is dus een herhaling van de eerste Exodus. Alleen deze tweede Exodus is een globale Exodus. Als de vroegere Israëliërs trouw ware gebleven aan het verbond waren ze maar eenmaal geteld en hadden ze niet 40 jaar door de woestijn hoeven te zwerven. Het vroegere Israel kon het land niet beërven door ongeloof, Daarom zijn iedereen behalve Jozua en Kaleb omgekomen in de woestijn.

Op wie is Hij dan veertig jaar lang vertoornd geweest? Was het niet op hen die gezondigd hadden, van wie de lichamen zijn gevallen in de woestijn?
En aan wie heeft Hij gezworen dat zij Zijn rust niet zouden binnengaan, dan aan hen die ongehoorzaam geweest waren? Zo zien wij dat zij niet konden ingaan vanwege hun ongeloof. (Heb 3:17,19)

In de laatste dagen zou zoiets opnieuw gebeuren. Wees trouw aan God en aan zijn wetten of je kan het land niet beërven. Dit is de centrale boodschap van alle drie de boodschappen.

De 144.000.

Wie of wat zijn de 144.000? Er zijn verschillende interpretaties zoals bv het aantal wat verlost wordt, Of een symbolisch nummer. Ik ga daar niet zover op in, Dat doe ik in een ander artikel, Maar in Openbaringen 14:3:5 staat dat ze vrijgekocht zijn van de aarde en dat ze Christus volgen waar hij ook naar toegaat. Het zijn in ieder geval niet letterlijke 144.000 mensen die verlost zullen worden, Want in Openbaring 7 waar we de verzegeling van de 144.000 kunnen lezen, staat in vers 9 dat het aantal die verlost zijn een grote menigte is die niet te tellen zijn. (Op 7:9)

Nadat Israel uit Egypte werd geleid en werden geteld, werden alleen de mannen uit de families geteld. Vrouwen en kinderen werden niet meegeteld. Ook werden de Levieten niet geteld omdat ze priesters waren en Gods eigendom.

Maar de Levieten uit de stam van hun vaderen werden onder hen niet meegeteld, (Num 1:47)

In Openbaringen 7 worden ze wel meegeteld, Dit omdat in het nieuwe Jeruzalem iedereen een priester van God is en we allemaal Gods eigendom zijn. Deze 144.000 zijn een speciale groep mensen in de eindtijd die zijn 2e komst aankondigen, En de wereld erop wil wijzen dat ze God moeten aanbidden. Let wel dat het niet de enige zullen zijn die het evangelie zullen verkondigen. Deze 144.000 zijn de symbolische eerste oogst van het Wekenfeest.

Het lied van Mozes.

En ik hoorde een geluid uit de hemel, als een geluid van vele wateren en als het geluid van een zware donderslag. En ik hoorde het geluid van citerspelers die op hun citers spelen.
En zij zongen als een nieuw lied vóór de troon, vóór de vier dieren en de ouderlingen. En niemand kon dat lied leren behalve de honderdvierenveertigduizend, die van de aarde gekocht waren. (Op 14:2,3)

En zij zongen het lied van Mozes, de dienstknecht van God, en het lied van het Lam, met de woorden: Groot en wonderbaarlijk zijn Uw werken, Heere, almachtige God; rechtvaardig en waarachtig zijn Uw wegen, Koning van de heiligen! Wie zou U niet vrezen, Heere, en Uw Naam niet verheerlijken? Immers, U alleen bent heilig. Want alle volken zullen komen en U aanbidden, want Uw oordelen zijn openbaar geworden. (Op 15:3,4)

Ook dit is weer een verwijzing naar de eerste Exodus, Vlak voordat Israel het beloofde land introk, En nadat Mozes de wet had herhaald in de woestijn zongen ze het nieuwe lied van Mozes. Deze kan je lezen in Deuteronomium 32. Dit lied van Mozes volgt het zelfde patroon als de boodschap van de drie engelen. Dat nieuwe lied van Mozes is in te delen in 3 stukken, die overeenkomsten vertonen met de boodschap van de drie engelen. In verdere artikelen zou ik daar verder op ingaan met meer details. Maar ik probeer hier onder een klein voorbeeld te geven.

De eerste engel.
– Aanbid God en houdt je aan de wet.
– Geef God de eer, De schepper van Hemel en aarde. (Deut 32:1,6)

De tweede engel.
– De val en roep uit Babylon.
– God kiest voor Israel. (Deut 32:7,14)

De derde engel.
– Teken van het beest.
– Afvalligheid (Deut 32:15,43)

Dit lied van Mozes wat de 144.000 zingen is de reactie op het rechtvaardige oordeel die Christus velt over de zondaars en de onrechtvaardigen. God heeft het spirituele Israel gekozen als zijn volk en niet de afvalligen. Deze 144.000 zingen het lied van de overwinning over hen die ze van aanbidding probeerde te weerhouden, en van de Heilige Sabbat, Ze zingen het lied van het Lam die de zonde heeft overwonnen en leeft tot in de eeuwigheid.

De Geest van Elia.

EliaDenk aan de wet van Mozes, Mijn dienaar, die Ik hem geboden heb op Horeb voor heel Israël, aan de verordeningen en de bepalingen. Zie, Ik zend tot u de profeet Elia, voordat de dag van de HEERE komt, die grote en ontzagwekkende dag. Hij zal het hart van de vaders tot de kinderen terugbrengen, en het hart van de kinderen tot hun vaders, opdat Ik niet zal komen en de aarde met de ban zal slaan. (Mal 4:4,6)

Volgens de profetie uit Maleachi zou Elia terugkomen vlak voor de terugkomst van Christus. Ook Jezus zelf gaf ons de belofte van Elia. (Mat 17:11) Maar Christus verwees naar Johannes de Doper. (Mat 17:12,13), (Mat 11:12,14).

Hoewel volgens Joodse traditie Elia terugkeert vlak voor de komst van de Messias zoals ze aannemen dat hij nog moet komen. Heeft Jezus gezegd dat Elia al geweest was. Christus was de aangekondigde Messias die de Joden verworpen hebben. De Messias zoals de huidige Joden hem verwachten zal dus ook niet uitkomen. Christus verwees in ieder geval niet naar de persoon Elia maar eerder naar zijn boodschap. De boodschap van zowel Elia als ook die van Johannes de Doper toont vergelijkingen met de 3 engelen. Elia en Johannes de Doper riepen het volk op om God te gehoorzamen, Trouw te blijven aan zijn wet en hem te eren als de schepper van Hemel en aarde. We zien parallellen met de 3 engelen.

In Hoofdstuk 16 van 1 Koningen lezen we het verhaal van de bruiloft van Koning Achab met Jezebel, De dochter van Ethbaal, Koning van de Sidoniers. Dankzij deze bruiloft werd het volk verleid tot het aanbidden van de Baal goden, En Jezebel liet de profeten van God ombrengen. De missie van Elia was om het volk uit deze afgoderij te roepen. Hij bouwde persoonlijk het afgebroken altaar van God weer op met de 12 stenen overeenkomstig het aantal stammen. (1 Kon 18:30,32) Het altaar zelf was een symbool voor verlossing door genade. (Lev 17:11) die we alleen maar kunnen krijgen door het bloed van het lam. Zoals de historische Elia de voorloper was op het dreigende oordeel van God in historisch Israel, Zo is de geest van Elia in de eindtijd de voorloper van het oordeel van God in de eindtijd. Johannes de Doper verkondigde een zelfde soort boodschap vlak voor de doop van Christus. (Luk 3:16,17)

De bijl ligt zelfs al aan de wortel van de bomen; elke boom dan die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
Ik doop u wel met water tot bekering, maar Hij Die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben het niet waard Hem Zijn sandalen na te dragen. Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur.
Zijn wan is in Zijn hand en Hij zal Zijn dorsvloer grondig reinigen en Zijn tarwe in de schuur verzamelen en Hij zal het kaf met onuitblusbaar vuur verbranden. (Mat 3:10,12)

De boodschap van de 3 engelen lopen parallel met deze boodschappen van zowel Elia als Johannes de Doper. Het herstellen van de Wet en de verdienste van Christus, die de schepper is van Hemel en aarde en alle lof en eer verdient. De boodschap van de drie engelen is voorafgaand aan de komst van Christus om de weg voor te bereiden voor zijn komst, Om mensen uit Babylon te roepen en je te houden aan de Wet en het geloof in Christus. (Op 14:12)