De toekomst met vertrouwen tegemoet zien

We gaan ervan uit dat u heeft begrepen, zonder dat we u dat speciaal verteld hebben, dat de bijbelse waarheid niet een aantal onsamenhangende ideeën bij elkaar is, maar een eenheid waarvan de details in elkaar grijpen. Terwijl uw begrip op sommige gebieden toenam, hebben stukjes informatie die iets vertellen over andere gebieden, zich opgehoopt. U zult zich deze herinneren wanneer we over die speciale gebieden gaan praten en u kunt ze ook gebruiken om die begrippen te bevestigen. Dat is precies zoals het moet zijn.

Deze wederzijdse relatie is van belang voor ons volgende onderwerp. Voordat we met het onderwerp: De toekomst met vertrouwen tegemoet zien, beginnen, moeten we verwijzen naar het onderwerp van de E-serie, Gods passie sp.Ci, wat we in het begin al bekeken hebben. Laten we dus naar pagina 630 gaan, naar Jesaja 45:21. Schrijf daarnaast, EO-89. Leviticus 4:27-31. Trek een lijn langs deze verzen.

In de tijd van het OT, kon een zondaar die overtuigd was van zijn zonde, ontheffing van schuld en verzekering van vergeving krijgen door een mooi plan te volgen dat God zelf had ontworpen. Dat staat hier in Leviticus 4. In plaats van het te lezen, zal ik u erover vertellen.

De berouwvolle zondaar zou een dier naar het brandofferaltaar in de voorhof van het heiligdom brengen. Staand voor de priester, zou de zondaar zijn handen op de kop van het dier leggen, zijn zonden belijden en vergeving vragen. Dan zou hij met zijn eigen hand, het offer doden. De priester zou een druppel bloed opvangen en het strijken aan de horens van het brandofferaltaar. Dit was een symbolische manier om te zeggen: deze persoon heeft zijn zonden beleden en is vergeven! Wat een prachtige, eenvoudige, betekenisvolle dienst was dat!

Onderstreep in Leviticus 4:27: indien iemand uit het volk zonder opzet gezondigd heeft. 30: de priester zal een deel van het bloed nemen en het strijken aan de horens van het brandofferaltaar. Vers 31: zo zal de priester over hem verzoening doen en het zal hem vergeven worden.

Als je wist dat het je elke keer dat je zondigde, een dier van je kudde zou kosten, zou je wel even aarzelen voordat je zou zondigen, nietwaar? Laten we deze daad van bekennen en vergeven duizenden keren vermenigvuldigen (want er werden in een jaar duizenden zonden bekend) en de vermelding van elk daarvan in het heiligdom. Wat een opeenhoping van vermeldingen over zonde zou je dan hebben. Maar een keer per jaar, "reinigden zij het heiligdom" symbolisch van al deze zonde-vermeldingen.

Op deze dag van vergelding, werd iedereen die woonde bij het volk van Israël, berecht of hij goed voor God stond of niet. Deze oordeelsdag wordt nog steeds gevierd door de hele Joodse wereld, zelfs in deze tijd. Men noemt het: Yom Kippur of Grote Verzoendag.

We hebben nu geen tijd om in detail te bespreken wat er op die dag gebeurde, maar we willen de hoogtepunten toch noemen. Tien dagen voor de oordeelsdag was er het feest van de bazuinen. De priesters bliezen op een speciale manier op de bazuinen als teken dat de oordeelsdag voor de deur stond. Er waren maar tien dagen om de zonden die men wist te belijden en in het reine te komen met God. Als iemand een zonde, die hij gedaan had, niet beleed, werd hij uit het kamp gezet en zijn familie en vrienden beschouwden hem als dood. Begrijpt u nu waarom dit zo'n belangrijke en ernstige dag was? Het was een symbool (een dramatisch schildering) van de laatste oordeelsdag van de hele wereld.

Schrijf nu naast vers 27, EO-101. Leviticus 16:7-10. Trek een lijn langs deze verzen, en langs de verzen 14-16, 20,21 en 30. Onderstreep: heel vers 30. En omcirkel het woord: al. De enige

Lees nu verder in vers 8. Onderstreep daarin:
vers 22, waarin: die afbrak betekent dat Alexander stierf. Hier is al onderstreept: ver_
koninkrijken zullen uit het volk ontstaan.
De zonden die op die dag werden behandeld, waren de zonden die voor de Here waren gebracht, die dus bij hem gebracht waren in het heiligdom door het bloed, door belijdenis.

Laten we met die achtergrond overgaan tot het behandelen van het hoofdonderwerp. Dg toekomst met vertrouwen tegemoet zien. De code is P, de eerste tekst is Daniël 8:1. Dus PO-752. Dit is een van de overzichten die helemaal gebaseerd is op een hoofdstuk.

Vorige keer hebben we gekeken naar het historische overzicht van Daniël 2, de vier wereldrijken: Babylon, Medo-Perzië, Griekenland en Romeinse rijk. Daniël 8 heeft in grote lijnen hetzelfde overzicht, alleen is Babylon weggelaten, omdat het bijna ten prooi viel aan Medo-Perzië toen het visioen werd gegeven.

Dit hoofdstuk gebruikt overwegend het symbool van een hoorn. Kunt u zich een hoofdstuk herinneren in het OT waar een hoorn erg belangrijk en opvallend was? Ja, bij het altaar in het heiligdom zoals we zojuist hebben gezien. Die hoorn was het symbool van de macht van de Heer Jezus om onze zonden te vergeven. En de hoorn wordt vaak gebruikt als symbool van macht en sterkte zoals we nu zullen zien in deze profetie.

Lees Daniël 8:3. Wat stelt dit voor? De bijbel vertelt het ons. Lees vers 20. Deze tekst is al gemarkeerd en dit is dus niet nieuw. De eerste hoorn van de ram stelt Medo voor, de andere hoorn Perzië. Perzië was eerst de zwakkere macht, maar werd de sterkere na 550 v.Chr. Daarom zegt de bijbel dat de hoogste het laatst oprees. In vers 3 heeft u de ram onderstreept. Onderstreep in vers 4: maakte zich groot.

Lees nu vers 5. Daarna vers 21. Dan terug naar vers 6. (lees al deze verzen en zeg bij vers 6 dat hij = Griekenland en de ram = Medo-Perzië.)

Medo-Perzië was machteloos tegen het offensief van Alexander de Grote en zijn leger. Het Griekse rijk vestigde zichzelf in 331 v.Chr.
Dit gedeelte van de profetie heeft een ontstellend precieze vervulling. Alexander stierf als een jonge man van 32. Zijn biografen beschreven de oorzaak van zijn dood als een moeras-koorts, waarschijnlijk een ziekte die familie is van malaria. Hij stierf onverwachts, zonder een opvolger aan te wijzen. De volgende twaalf jaar aarzelde de centrale autoriteit van Griekenland tussen Alexander's zwakzinnige halfbroer Philip en een na zijn dood geboren zoon, Alexander, die optrad onder het regentschap van verschillende generaals. Toen beide jongens uiteindelijk gesneuveld waren, riep Antigonus zichzelf uit tot koning. Hij werd openlijk bestreden door vier van Alexander's machtigste generaals Lysimichus, Cassander, Seleucus en Ptolomeus. In een hieruit voortkomende slag werd Antigonus gedood en de vier generaals verdeelden Alexander's rijk in vier delen en zij regeerden elk over een kwart. Kunt u zich een betere en levendiger vervulling van een voorspelling voorstellen dan dat? Kunt u aan een andere tijd in de geschiedenis denken waar een rijk in vieren werd verdeeld toen zijn oprichter stierf? Misschien kunt U denken aan een gebeurtenis in de geschiedenis waarbij een rijk verdeeld werd in tweeën of in drieën. Maar vieren? Alleen God kon deze vreemde loop van de geschiedenis zo veel eeuwen van te voren weten.

Lees nu vers 9 en onderstreep daarin: die zeer groot werd. De macht die Griekenland opvolgde was het Romeinse Rijk zoals u wel weet. En het viel op in een land ten westen van het voormalige Griekse rijk.

Lees nu vers 10 en onderstreep: hij deed er van het heer. namelijk de sterren. ter aarde vallen. en vertrapte ze. Dat is gewoon een andere manier om te zeggen dat de Romeinen Gods volk vervolgden.

Nu gaan we verder naar de Middeleeuwen en vinden daar angstige ontwikkelingen. Lees vers 11 en onderstreep: vorst van het heer, dagelijkse offer, zijn heilige woning werd neergeworpen. Het heiligdom was het symbool van Gods verlossingsplan en gedurende de Middeleeuwen werd verlossing door geloof, zoals onderwezen werd in het heiligdom, vervangen door het valse evangelie van verlossing door werken. Vergeving van zonden door het offer van Jezus, de prins van het heer, werd vervangen door vergeving door boetedoening of door het betalen van geld. Als er staat dat , toont dat alleen maar aan dat het hele verlossingsplan, dat gesymboliseerd werd in het heiligdom, werd verworpen.

Lees vers 12 en onderstreep: hij wierp de waarheid ter aarde. en wat hij ook deed gelukte hem. Gedurende de Middeleeuwen stelden de machten die over de wereld heersten hun eigen verlossingsplan in dat totaal anders was dan het eenvoudige plan onderwezen door Jezus in de evangelies. Uw Verlosser biedt aan om uw zonden te vergeven zonder geld, zonder prijs, eenvoudig door geloof. Het ongelofelijke deel van deze profetie is dat iets dat zo tegengesteld is aan de Heer, iets zo verschillend van Zijn waarheid, ooit geloofd zou worden en zou gedijen. Ja, dit moest de loop van de geschiedenis zijn. Terugkijkend in de tijd vanuit onze gunstige positie, kunnen we de precieze vervulling van deze woorden gedurende de Middeleeuwen zien.

Terwijl Daniël deze gebeurtenissen zag, werd hij overwelmd met zielesmart. Hoe lang zou zo'n situatie kunnen voortduren, moet hij zichzelf afgevraagd hebben. Hoe lang? Er zou zeker een dag moeten komen waarop al deze verkeerde dingen ongedaan gemaakt zouden worden. Hoe lang zou de waarheid op het schavot zijn en de leugen op de troon? Lees dit in vers 13, het hoogtepunt van de profetie, eigenlijk het hoogtepunt van alle profetische symbolen in Daniël. Lees vers 13 en onderstreep: hoelang.

Iedereen vroeg: "Heer, hoelang gaat dit door? Hoelang zal Uw heiligdom, waar Jezus vergeving aanbiedt door geloof, genegeerd worden? Hoelang zal het duren voordat het ware evangelie opnieuw gevestigd zal worden als de enige manier waarop de mensen met u in harmonie kunnen komen?" Lees vers 14 voor het antwoord. Onderstreep: heel vers 14.

Zoals we eerder gezien hebben, gebruikt God een schaal wanneer hij de jaren opschrijft. Op die schaal is een dag gelijk aan een jaar. Wanneer begint dus deze periode van 2300 jaar? Eigenlijk is Daniël 9, die we in een eerder overzicht bestudeerd hebben, gewoon een onderverdeling van deze profetie in Daniël 8 en is een deel van de verklaring van deze 2300 jaar. Het jaar dat beide perioden beginnen is 457 v.Chr. Tel 2300 jaar op bij 457 v.Chr. en u komt uit bij 1844 na Chr., het jaar van de reiniging van het heiligdom.

Dat brengt ons terug bij de dienst die we aan het begin hebben bestudeerd. De dag van de reiniging van het heiligdom betekende voor het oude Israël dag van het oordeel. Een dag waarop al hun vermeldingen van zonde van het afgelopen jaar als het ware weggevaagd werden en de mensen wegliepen van de plechtigheid van het oordeel naar de vrolijke viering van het Loofhuttenfeest, een symbolisch feest van de tweede komst van Jezus.

Ons overzicht is getiteld: de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. Het overzicht van de geschiedenis die we zeer nauwgezet vervuld zagen worden, laat zien dat God weet wat de toekomst brengt. God heeft de toekomst in handen en Hij zit nog steeds op Zijn troon. Als Hij in staat is om de geschiedenis van te voren met zo'n nauwkeurigheid op te schrijven, is er dan een reden om geen volledig vertrouwen te hebben in de toekomst die nog steeds in Zijn handen is? In het bijzonder voor wat betreft de laatste twee majestueuze daden in de geschiedenis van de wereld: het oordeel en de wederkomst van de Heer Jezus?

Als je elke gekende zonde hebt beleden aan de Heer, als je goed voor God staat, dan zou je goed voor God staan als Hij vandaag terug zou komen, nietwaar? Er is niets in het oordeel om bang voor te zijn voor iedereen die goed voor God staat. Het doel van het oordeel voor wat het Gods kinderen betreft is een oordeel in hun voordeel, hen voor eeuwig volkomen rechtvaardig te verklaren door de kracht van het offer van de Heer Jezus Christus. Om te zeggen in wettelijke taal die niet aangevochten of veranderd kan worden in de tijd van de eeuwigheid dat deze man of vrouw Jezus als zijn persoonlijke Verlosser heeft aangenomen. Zijn offer staat voor hen. Hij stierf in hun plaats. Hun oordeel is eeuwig leven. Met die rijke verzekering, kunt u vandaag, morgen of welke dag ook in de toekomst met volkomen en absoluut vertrouwen tegemoet zien.

Laten we een ogenblik tijd nemen om de illustratie pagina in te vullen. Schrijf bij nummer 1: Medo-Perzië; nummer 2: Griekenland; nummer 3: Alexander de Grote; nummer 4: vier delen van het Griekse rijk; nummer 5: Romeinse rijk; nummer 6: Christenen; nummer 7: Jezus offer en hemelse dienstwerk; nummer 8: oordeel; nummer 9: 34 na Chr.; nummer 10;1844.