Actieve Jongeren in de rijnmond

Actieve jongeren in de Rijnmond
Een terugblik op het eerste seizoen Harvest

Door: Riley A. Jack, 23 jaar
Jeugdleider Gemeente Rotterdam Noord &
Bestuurder en medeoprichter van 'The Advent Gospel Promotions'.

De afgelopen jaar kon u in de Communicatie en de Advent geregeld berichten lezen overAGP (Advent Gospel Promotions) en diverse Rotterdamse artiesten. AGP is een jongeren evangelisatie organisatie die het afgelopen jaar in de publiciteit kwam met haar Harvest Evangelisatie acties. Want juist nu aan het begin van een nieuw millennium ontwikkelen Adventistische jongeren in Nederland & over de gehele wereld hun visie over geloven, de kerk, gebruik maken van je gaven en talenten en het verspreiden van de blijde boodschap, zo ook in het Rijnmondgebied (Rotterdam en omstreken). In dit artikel wil ik ervaringen met u delen, die jongeren hebben meegemaakt rond deze acties en wat A GP voor organisatie is.

Goede voorbereiding is de eerste stap.
AGP is ontstaan door de wens van Rotterdamse jongeren & de diverse zanggroepen c.q. artiesten om ze te ondersteunen bij het uitvoeren van concerten en evangelisatie projecten. Er bleek behoefte te zijn van de groepen om te kijken naar de talenten en gaven die artiesten en medewerkers hebben en daarop in te spelen. Zo is in 1996 AGP ontstaan en om de inspraak van leden te waarborgen werd de juridische vorm van een vereniging gekozen. Nu AGP ondersteund acties in andere delen van Nederland en bedenkt zij regelmatig nieuwe projecten zoals Radio, bijbelstudiegroepen e.d.) Omdat in de tussentijd AGP naast radio zoveel activiteiten organiseert, is er naast de vereniging een stichting gevormd. De zogenaamde Stg. AGP Groep, deze stichting regelt de officiële contacten met de kerk en legt verantwoording af aan instellingen die AGP subsidieerden.

Harvest Youth EvangelismNa de Jongeren Evangelisatie & Toerustingsweekend van 1997 met jongerenpredikant S. Daily, kregen diverse jongeren het idee om een groots opgezette evangelisatie actie te houden, welke resulteerde in het Harvest project. In samenwerking met een van de jeugdkoren uit Rotterdam, Unison, ontwikkelde AGP een traject.
In dit traject hoorde bijbelstudie-bijeenkomsten (die trouwens nog steeds elke vrijdagavond gehouden worden in de adventkerk van Rotterdam Zuid) bij, maar ook diverse evangelisatie acties. Zo werd op een warme nazomerdag in september een openluchtconcert gehouden in het hartje van Rotterdam, gegeven door de groep Unison, waar 200 mensen aandachtig bleven luisteren. Er werden folders uitgedeeld en de actie was geslaagd te noemen. Jongeren uit Dordrecht, Gouda, Utrecht en de Rotterdamse kerken waren aanwezig ter ondersteuning en om vragen van bezoekers te beantwoorden.

Dezelfde maand organiseerde wij het Harvest concert, een groots gratis opgezette evangelisatie Festival, waarbij bijna alle Rotterdamse zanggroepen en koren bij aanwezig waren. Deze actie werd gepromoot via Lokale TV & Teletekst, Lokale kranten, VVV, Internet, Gospelbladen en de Communicatie. Uit tellingen is gebleken dat bij de twee concerten die gehouden werden, zijn er ruim 700 bezoekers aanwezig geweest. Ongeveer 40% was niet-adventistisch.. Opmerkelijk is te noemen de medewerking van een gereformeerde kerk die haar kerkgebouw voor de jonge adventisten opstelde en meewerkte om deze "adventistische' evangelisatie actie te ondersteunen. De voorganger van deze gemeente heeft zijn medewerking voor toekomstige acties toegezegd, omdat hij zelf van overtuigd is dat de Sabbat de bijbelse zevende dag is.

Naast complimenten van diverse christelijke organisaties voor onze durf en aanpak, heeft AGP goede contacten weten te leggen met de EO. Zo heeft Reflection of Christ een aantal malen opgetreden voor de radio en tv. AGP heeft contacten gelegd met de Nederlandse Spoorwegen. Diverse Christelijke boekhandels in Rotterdam willen als voorverkoop adres fungeren voor concerten of willen informatie verspreiden over onze activiteiten. Voor mij als organisator leek het net of een organisatie uit het niets ineens iets werd, waar men rekening mee moest houden, het was dus tijd voor grondige bezinning en gebed. Want van de ene op de andere dag werd AGP een begrip in Christelijk Rotterdam.

Met mijn Nike's in de kerk?
Tijdens een van mijn wandelingen naar het winkelcentrum, tijdens een zondagopenstelling, kwam ik een buurjongen tegen. Hij vroeg mij waarom ik elke vroege zaterdagochtend in 'pak' over straat liep en wat ik deed in mijn vrije tijd. Ik vertelde hem dus over de kerk, sabbat en de diverse concerten en evenementen waar ik bij betrokken was. Hij vertelde mij over zijn voorliefde; het bezoeken van concerten van Tina Turner en de Golden Earring. En dat zijn droom was om ooit eens de lichten tijdens een concert te bedienen. Ik vertelde hem dat als ik ooit eens een concert zou organiseren waar er licht voor nodig was, ik hem zou uitnodigen.

Zo gezegd, zo gedaan... In december was er een Harvest Kerst concert en we hadden licht nodig. Ik had hem gevraagd om te komen helpen en binnen de kortste keren was hij een van de 'beste medewerkers van AGP' hij kwam met goede ideeën. De donderdag voor het concert kwam ik hem na mijn werk tegen op straat. Hij stond op het punt om met zijn moeder boodschappen te doen en hij was bezig tassen in de kofferbak van de auto te laden. Hij sprak me erover aan dat het concert voor de deur stond en vroeg zich af waar de kerk van Rotterdam Noord eigenlijk was. Ik vertelde hem hoe je er naar toe kon reizen, want ja, ik ga eerst naar een kerkdienst en wij gingen pas na de dienst het podium klaarmaken voor het kerstconcert. Hij nam daar absoluut geen genoegen mee en vertelde mij dat hij met mij mee naar de kerk ging,

zijn moeder en ik kek, n elkaar veihaasd aan_ Want rbu.; ngr n had nog nooit een voet in kerk gelet en eensabbat vien'nde kerk nng wel

De sabhat brak aan, rond 09-30 ding k tiaiuen niet rrn/r ni;P Lichtman' naar de kerk. Bij de kerk aangekomen keek onze assistent naar 11111 kleding en naar /1)11 schoenen e neelout oio toch maar niet de kerk 111 stappen. "Met mijn nike's de kerk 1n, liever ried dus ik heb sanir u snel hens, luiO de sabbatschool, de tijd in het jeugdhonk van Rotterdam Noord doorgebracht en 1k heb hela wat verteld over dr. ,r,scheldene leucjdakbviterton die we ii Rotterdam ontplooien. Nadat de Is juniasten waren gearnveerd eu wr, /e hadden egge/et 111 liet jeugdhonk, gingen we weer terug naar de kerk, ik /u1 tegen hem dat ik gewoon de dlcusl 1 i 1,1j.v nu n en als uu lnterossc had, hij gewoon kon blijven. Na wat tvvi!fel tussen bulten rondlopen of ei de warnee kerk naar le dienst luisteren werd liet toch het tweede. Zo belande deze lorrgenran 1n de kerk.

Door /ijl) ervaringen van onze concerten en het helpen driarhlj, het actief participeren, besloot hij om zijn medewerking te verlenen voor de jeugdrally van Rotterdarn op 21 febni,in I.I. Lijn positieve ervaring met actieve Christenen, heeft here gunstig beïnvloedt Al rijn vrienden lichtte til] in van de pl,mneu van de door AGP liet AJV georganiseerde jeugdevenement, en op die sabbat liepen 5 longoren niet ge'i'n enkele religieuze achtergrond met ons mee; zorgden voor het licht, de catering en de beveiliging. Ik kon nauwelijks indenken wat voor positieve uitstraling onze jongeren teweeg brengen bij nira christenen. Hij is trouwens uitgenodigd oio yen van onze jeugdbijeenkomsten bij te wonen en deze jongeman kijkt al int naar liet tweede deel van het jeugdseroen in Rotterdam.

Visie
U heeft vast wel gehoord van Radio AGP, ons eigen radioprogramma 111 Rotterdam e.0. Of van aanbieden van CD', zoals die van Harvest Onlson & Reflection of van het organiseren van jeugdrally's, concerten, bijbelstudie avonden of het adviseren van adventjongeren. Hoe clan ook wat AGP het afgelopen half jaar heeft bereikt is zeker geen louter toeval. Een organisatie van jongeren, die nauw samenwerkt en wilt samenwerken met Adventjongeren, Unie, plaatselijke kerk, leden & diverse instellingen. AGP noemt dit ook het "rotra" Systeem, een manier van werken waarbij wordt gekeken naar de geestelijke gaven en talenten van unie gemeenteleclen nn deze in zetten 111 het verspreiding van het boodschap van het evangelie en on/e adventistischc elentitelt 111 hel ;rond i

God opent, door middel van Lijn Heilige Geest, di'na'r die tot voor kort gesloten bleven. Wonder hoven wonder is er een besef ontstaan bij met name onze longe adventchi lstenen ("f) niet alleen in Rotterdam, om actief te getuigen van je geloof. Oor oiet maanden lang na te denken wat je zou kunnen doen, maar onder gebed en bijbelstudie en kijkend naar liet voorbeeld van liet Ievan Jezus, je ashef inzetten voor Gods Koninkrijk. Het is prachtig om te zien dat juist jongeren van 14 tot 30 zich voor deze taak inzetten. Ik adviseer dus nuk alle jongeren om zich in te zetten voor dit baanbrekend en groots werk.

Zoals /r. F.G. Wh11e schreef 1n Counselors lo Teachers p- 1;s5 (Vrije vort.) "God heeft jongeren uitgeko/en om te helpen 111 ree voorttj<mg van Lijn /aak. Met een duidelijk plan n c;eiluchten en uitvoering op een gedurfde voet, vraagt om jonge onbeschadide energie. Jonge mannen eer vrouwen zijn noganoclsjd oio God de kracht van hun jeugd te schenken en door gehruik van' hun krachten en door middel van slim doordachte en grondige actie, ze glorie aan Hein mogen brengen en
erfding aan hem nredeniens.

We leven in een land die sterk gesoculanseerd 1s en waanra /(Als rle v1ventkerk niet ontkomt aan de gevolgen van deze ontkerkelijking. 1 aten wij jong en oud, onder gebed en joel Gods lou!ing, ons actief inzetten onr onze niedeniens te hereiken mul hel eeuwige evangelie. Of dat nou gaat niet een urganlsatlu' als AGP of niet uw plaatselijke zendingskring, met de genwente in rijn geheel, niet jouw jeugdgroep of via persoonlijke evangelisatie. Laten we samen, gestuurd door de Heilige Genst, proberen mensen deelgenoot te maken v,iii wat Jezus voor u en voor nrij heeft gedaan en wat door Hem mogelijk is geworden Vurgevimt vair /onder aan het kruis en Werkelijk eeuwig leven.

Trouwen, ben ik hereed om u schnflelijk sneer lnfornrihe te' geven over AGP en al haar activiteiten, via AGP Groep, evenaar 188, 306/ DA Rotterdami.

AGP Organisatie

Beleidstukken Geschiedenis Persberichten Visie & Missie