13 Een Laatste Pleidooi voor een Dieet van Geheelo

Een Laatste Pleidooi voor een Dieet van Geheelonthouding wat Vlees Betreft

Brief 76, 1895
12
. Sinds de camp meeting van Brighton (januari 1894) heb ik vlees absoluut bij mij van tafel verbannen. Wij hebben afgesproken dat, of ik nu thuis ben of in het buitenland, niets van dit alles meer binnen ons gezin gegeten zal worden of op tafel gezet. Ik heb hier ‘s-nachts veel over na moeten denken.

MS 25, 1894
13.
Wij eten veel goede melk, fruit en brood. Ik heb mijn eettafel al gereinigd. Ik heb die ontdaan van alle vleeswaren. Het is beter om lichamelijk en geestelijk zuiver te blijven, wanneer men zich weerhoudt het vlees van dieren te eten. Wij moeten zoveel mogelijk terugkeren tot Gods oorspronkelijke bedoeling. Van nu af aan zal mijn tafel vrij zijn van het vlees van dode dieren, en verstoken van die ingrediënten in toetjes die veel tijd en inspanning kosten om klaar te maken. Wij kunnen onbeperkt en op verschillende manieren fruit eten, zonder het risico te lopen ons ziektes op de hals te halen, die worden overgebracht door het eten van het vlees van zieke dieren. Wij moeten onze eetlust onder controle krijgen, zodat wij van gewoon en heilzaam voedsel leren genieten, en daarvan een overvloed kunnen hebben, zodat niemand honger hoeft te lijden.