11 Het Tegenkomen van Moeilijkheden en de Compromi

Het Tegenkomen van Moeilijkheden en de Compromissen die dat Opleverde

Brief 83, 1901
10. Meer dan dertig jaar geleden was ik vaak erg zwak. Er werd veel voor mij gebeden. Men dacht dat ik van vlees vitaliteit zou krijgen, en daarom was dit mijn voornaamste voedsel. Maar in plaats van in kracht toe te nemen, werd ik zwakker en zwakker. Ik viel vaak flauw van uitputting. Ik ontving licht, dat me liet zien, wat voor schade mannen en vrouwen zichzelf toebrachten aan hun verstand, hun zeden en hun lichaam door het eten van vlees. Mij werd getoond, dat de hele bouw van de mens door zo’n dieet wordt aangetast, dat de dierlijke neigingen en de zucht naar drank van de mens hierdoor worden versterkt.
Ik schrapte vlees dadelijk van het menu. Nadien kwam ik van tijd tot tijd in omstandigheden, dat ik gedwongen was een beetje vlees te eten.
[Van tijd tot tijd gedwongen om een beetje vlees te eten, wanneer er geen ander voedsel beschikbaar was – 699]

[NOOT. – Vanaf de tijd dat zij een meisje was, was mw. White belast met schrijven en had zij een bediening buitenshuis te vervullen. Daarom was zij verplicht om de verantwoordelijkheid voor het huishoudelijk werk bij haar thuis grotendeels in handen van huishoudsters en kokkinnen te leggen. Het lukte haar niet altijd om zich te verzekeren van de diensten van mensen die opgeleid waren om gezondheidsvoedsel te koken. Dus er waren periodes dat er in haar eigen huis verscheidene compromissen moesten worden gesloten tussen de ideale maatstaven aan de ene kant, en aan de andere kant de kennis, ervaring en maatstaven van een nieuwe kokkin. En ook de meeste tijd wanneer zij onderweg was, was zij voor haar voedsel afhankelijk van degenen die zij bezocht. Hoewel zij in staat was op een sober dieet te leven, leek het soms nodig om een beetje vlees te eten, hoewel ze wist dat dit niet het meest geschikte voedsel was en ook niet haar eigen keuze – SAMENSTELLERS]