07 Een Gevecht Tegen het Verlangen naar Azijn

Brief 70, 1911
6.
Ik heb zojuist uw brief gelezen. U schijnt het oprechte verlangen te bezitten, om uw behoudenis te bewerken met vreze en beven. (Filippenzen 2:12) Ik moedig u aan dit te doen. Ik raad u aan om alles op te geven wat er voor kan zorgen, dat u maar half werk levert in het zoeken van het koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid. (Matth. 6: 33) Doe elke genotzucht weg die u zou verhinderen de overwinning te behalen. Vraag om het gebed van diegenen die begrip hebben voor uw behoefte aan hulp.

Er is een tijd geweest dat ik in sommige opzichten in een vergelijkbare situatie als de uwe verkeerde. Ik had toegegeven aan het verlangen naar azijn. Maar ik besloot om met Gods hulp deze lust te overwinnen. Ik vocht tegen de verleiding, vastbesloten om mij door deze gewoonte niet te laten overmeesteren.
Ik was wekenlang erg ziek; maar ik bleef keer op keer tegen mezelf zeggen: “De Heer weet er alles van.” Als ik sterf, sterf ik; maar ik geef niet aan dit verlangen toe. De strijd duurde voort en ik werd vele weken lang heftig aangevochten. Iedereen dacht dat ik dit niet zou overleven. U kunt er zeker van zijn, dat we de Heer zeer ernstig zochten. De meest vurige gebeden werden opgezonden voor mijn herstel. Ik hield het vol om mijn verlangen naar azijn te weerstaan, en tenslotte behaalde ik de overwinning. Nu heb ik geen neiging meer om iets dergelijks ook maar te proeven. Deze ervaring is voor mij op vele manieren zeer waardevol geweest. Ik behaalde een complete overwinning.

Ik deel deze ervaring met u als ondersteuning en bemoediging. Ik heb er vertrouwen in, zuster, dat u deze beproeving te boven kunt komen, en kunt laten zien dat God Zijn kinderen helpt wanneer zij dit maar nodig hebben. Als u vastbesloten bent om deze gewoonte te overwinnen, en met volharding blijft strijden, dan kunt u een zeer kostbare ervaring meemaken. Indien u uw wil er resoluut op zet om deze genotzucht op te geven, dan zult u van God de hulp ontvangen die u nodig heeft. Probeer het, zuster.

Zolang als u deze gewoonte macht geeft door eraan toe te geven, zal satan greep over uw wil houden, en die tot gehoorzaamheid aan hem brengen. Maar als u vastbesloten bent om te overwinnen, dan zal de Heer u genezen, en u kracht geven om elke verleiding te weerstaan. Onthoud steeds dat Christus uw Verlosser en Bewaarder is.