30 - De vrouw op het scharlaken rode beest

Johannes zag in èèn van zijn visioenen op het eiland Patmos een vrouw zittende op een scharlakenrood beest. Openbaring 17: 3.
Wij herkennen hier terstond weer het beest met de tien horens, n.l. het oude Romeinse rijk. (Daniël 7).
Als bijzonderheid wordt hier nog gezegd dat het beest zeven hoofden heeft.
Bovendien geeft de Bijbel zelf de verklaring van wat we onder de zeven hoofden te verstaan hebben.
Openbaring 17: 9. „Hier is het verstand dat wijsheid heeft, de zeven hoofden zijn zeven bergen op welke de vrouw zit." Openbaring 17: 18. Verder wordt gezegd, „De vrouw die gij gezien hebt, is de grote stad die het koninkrijk heeft over de koningen. der aarde."De grote stad die ten tijde van Johannes over de koningen der aarde heerste was Rome, welke stad zijn naam heeft gegeven aan de kerk die door de vrouw wordt voorgesteld, de kerk van Rome dus.Het verdient ook opmerking dat juist Rome de stad is die op .zeven heuvelen is gebouwd.Openbaring 17: 5. De vrouw draagt op haar, voorhoofd een naam, „Verborgenheid, het grote Babylon, de moeder. der hoererijen en gruwelen der aarde."

In de vorige les hebben we reeds aangetoond, dat de vrouw in de symboliek van de Bijbel een voorstelling is van een kerk. Hier is dus een kerk die de naam draagt van,Babyton, dit is verwarring en van wie getuigd wordt dat ze de moeder is van hoererijen en gruwelen der aarde. Ze heeft haar zetel in de grote stad die op zeven bergen gebouwd is, Rome.2. Openbaring 17 : 2. Wat met deze hoererij bedoeld is wordt duidelijk in deze tekst gezegd. Het is de geestelijke hoererij, die de kerk bedrijft door zich met de politiek en met de staat te verbinden. Daarom staat er gehoereerd met de koningen der aarde. Tot op de huidige dag en alle eeuwen van haar bestaan door, heeft juist de roomse kerk een grote rol gespeeld in de politiek van de wereld. Christus echter verklaarde uitdrukkelijk dat Zijn rijk niet van deze wereld is. De kerk van Christus heeft met de poltiek der wereld niets te doen. Doordat de kerk haar hulp en steun zoekt bij de wereld, verloochent zij haar eigen Bruidegom Jezus Christus. Dit wordt hier aangeduid als overspel of hoererij.
De leer van Christus is dat de llerk en staat van elkaar gescheiden behoren te zijn. „Geef de keizer wat des keizers is en aan God wat Godes is."
3. De kerk van Rome wordt hier Babylon genoemd omdat de godsdienst van deze kerk een herleving is en een samensmelting van de godsdienst van het oude Babel. De kerk beweert een priesterschap te hebben waar buitengewone macht en voorrechten aan verbonden zijn, juist datgene waar he oude Babel aanspraak op maakte. De kerk maakt aanspraak op algemeen geestelijk gezag en eist onderwerping op straffe van boete en vervolging, gelijk het oude Babel. Een nauwkeurige vergelijking tussen het Oude Babel en dit nieuwe geestelijke Babyion, laat ons zien dat het beeld volkomen opgaat.

4. Deze kerk wordt genoemd „de moederkerk". Dit duidt heen op het verband dat bestaat tussen haar en andere kerken. -Een vrouw heeft alleen recht op de moedernaam, wanneer ze kinderen heeft.Dat Rome zichzelf als de moederkerk beschouwt blijkt uit de woorden die we in de geloofsbelijdenis van Pius IV vonden: „Ik erken de heilige katholieke, apos' olische kerk als de moeder en meesteres van alle kerken." Artikel 10.De dochters van deze moederkerk zijn de verschillende protestantse kerken, die in meerdere of mindere mate de leerstellingen en overleveringen der Roomse kerk behouden.of overgenomen hebben. Wanneer de protestantse kerken de

grondbeginselen van het protestantisme verlaten, door het gezag van Gods Woord opzij te zetten of ondergeschikt te maken aan overleveringen en menselijke instellingen, nemen ze daardoor het grondbeginsel van het moderne Babylon aan en moeten beschouwd worden als dochters van Babylon. Babylon betekent verwarring. Het is genoegbekend welke grote verwarring er juist in het protestantisme heerst. Vele 'theologen van het moderne protestantisme hebben op de ene of andere wijze vele grondstellingen van de bijbel verworpen. De Bijbelse waarheden, zoals de sterfelijkheid van de ziel, de Sabbatrust op de zevende. dag 'ván de week, de doop der gelovigen, het geloof aan de spoedige wederkomst des Heren, hebben in het protestantisme plaats moeten maken, voor menselijke uitleggingen die hun oorsprong vinden in de leer van de Roomse kerk.Markus 7 : 7. Christus verklaarde duidelijk dat zulk een godsdienst een vergeefse godsdienst Is. Dit alles maakt 't duidelijk dat de vrouw op het rode beest, niet alleen de Roomse kerk voorstelt, maar het heeft evenzeer betrekking op dat deel der protestantse kerken dat afgeweken is van de duidelijke waarheid van de Bijbel.
5. DE MYSTIEKE DRINKBEKER

Openbaring 17: 4. De vrouw heeft in haar hand een gouden drinkbeker vol van gruwelen en onreinheid harer hoererij. Deze drinkbeker en de zich daarin bevindende wijn zijn het symbool van de vele onschriftuurlijke leerstellingen waarmee Rome het bijbelse en Christelijke geloof heeft doorzuurd. God vergelijkt deze leerstellingen of dogma's, die alleen steun vinden in de overlevering, met een bedwelmende drank. Een kleine opsomming moge hier volgen. Het algemene priesterdom der eerste christenen werd afgeschaft en een bijzonder priesterschap werd ingesteld. In de 2e eeuw na Chr. werd de boetedoening tot kwijtschelding van zonden ingevoerd.In de 3e eeuw na Chr. werd de zuigelingendoop doorgevoerd. In de 4e eeuw veranderde Rome de wekelijkse rustdag van de Sabbat in de zondag.n n de 5e eeuw werd de aanbidding van Maria ingevoerd. Verder kwamen uit deze drinkbeker de volgende leerstellingen voort, die alle in de Bijbel geen grond.vinden: Het geloof aan scapulieren en gewijd water enz., de latijnse Mis, de biecht, de leer van het vagevuur, de onfeilba4jheid van `ké Paus, de verering van de heiligen en beelden, Maria, moedeY der kerk, enz. enz.
'Hoewel al deze leerstellingen noch in de Bijbel, noch in de leer

reiken en haar als de moederkerk te erkennen.der Apostelen te vinden zijn, zo is daarmee toch bijna het ganse christendom doorzuurd. Het omvangrijke streven der eucumenen onzer dagen laat zien dat _eeri groot deel der Protestanten er geen bezwaar meer in zien Rome . de, hand te

6. God beschrijft deze situatie van dit Babylon als volgt: Openbaring IS: 2-3. „Ze is gevallen, de grote stad Babylon en 'is geworden een woonstede der duivelen en een bewaarplaats van alle onrein en hatelijk gevogelte, dewijl uit de wijn van haar hoererij alle volken gedronken hebben.. '.." Het woord Babylon omvat dus in de volste zin iedere valse godsdienst en alle kerken en secten welke van de waarheid zijn afgeweken. "Openbaring 18 : 4. „In dit grote Babylon van de' afval bevinden zich nog vele oprechte kinderen Gods, mensen die in onwetendheid zijn gehouden omtrent de waarheid van Gods woord, maar die nochtans naar deze waarheid zoeken. Naar het licht dat ze hebben dienen ze God en tot hen komt de boodschap: „Gaat uit van haar Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt en opdat gij van haar plagen niet ontvangt."
7. DE OVERWINNAARS OVER BABYLON HET BEEST EN ZIJN BEELD

De drievoudige engelboodschap aangevuld door de boodschap van Openbaring 18 is de -laatste genadeboodschap aan deze wereld, waarvan de Bijbel melding maakt. Met deze boodschap en de bijeenvergadering van die gelovigen die zich hebben vrijgemaakt van iedere Babylonische dwaalleer en die in de strijd met het beest, zijn beeld en merkteken standvastig de zijde van God en Zijn waarheid hebben gekozen, zal het plan der verlossing afsluiten.
Openbaring 15:2-4. Johannes zag deze verloste schare staande aan de glazen zee, terwijl ze het overwinningslied zingen en God verheerlijken.
Openbaring 18: 21. Het einde van het grote Babylon wordt beschreven als een engel die een grote molensteen in de zee werpt. En een sterke engel hief een steen op als een grote molensteen en wierp die in de zee zeggend: „Aldus zal de grote stad Babylon met geweld geworpen worden en ze zal niet meer gevonden worden".Openbaring 19 6-7. Dan zal een loflied de aarde vervullen want dan is de vloek der zonde van de aarde weggenomen.