You are: Home > www.agp-internet.com/react > Sermonroom > Historisch Index - Studie - Plan van verlossing

Het Princiep van de Volle Beker.

Dit is een zeer belangrijk princiep, dat God altijd volgt. Tot hiertoe hebben wij het PLAN van verlossing bestudeerd wat betreft het individu tegenover God, uw en mijn persoonlijke relatie met God. Maar de Bijbel openbaart ook dat God met mensen te doen heeft in corporatieve zin, in groepsverband. Bijvoorbeeld: In het Oud Testament leest gij over de opkomst van de Assyriërs en over hun val. Wij lezen over het opkomen van Egypte en over haar vernietiging. Wij lezen over de imperiums Babylon, Medo-Perzië, Griekenland en Rome. God laat ze ontstaan en ondergaan. God handelt met mensen in corporatieve zin. Indien gij leest in het Oud Testament over de handelingen van God zonder een begrip te hebben over corporatieve wet en een zienswijze nopens gerechtigheid in corporatieve zin, dan schijnt het alsof de God van het Oud Testament wreed, onbarmhartig is. Sommige mensen denken, dat de God van het Oud Testament anders is dan deze van het Nieuw Testament. Dit bewijst dat men de corporatieve zienswijze van de zonde niet begrepen heeft. Wet, zonde en toorn voorzien de structuur, waarmede God werkt van binnenin, want God is wettig. Hij is niet wetteloos. De corporatieve dimensie van de wet is belangrijk om te begrijpen hoe God handelt met de wereld in haar geheel. Hij gaat met ons om op individueel vlak. Het PLAN van Verlossing duidt dat aan. Het verlossingsplan is ook werkzaam op corporatief vlak, voor de wereld als een totaliteit. `Want God had

de wereld zo lief dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, ...(Johannes 3:16), is een corporatief gezegde. Daar wij op de aarde leven en er deel van uitmaken, passen wij dat vers toe op

onszelf, want het vervolg van het vers zegt:. "opdat eenieder, (individueel) die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe."

Genesis 3:15

15. En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad,

dit (het nazaat van de vrouw, de Messias) zal u de kop (Lucifer)vermorzelen en gij (de slang) zult het (de Zoon des mensen)de hiel vermorzelen.

Daar Adam en Eva de mogelijkheid hebben om te procreëren, om kinderen te hebben, is er niet alleen vijandschap tussen de slang en de vrouw maar ook tussen het nazaat van de slang en van haar. Satan heeft zijn nazaten in de wereld. Indien gij niet herboren wordt, dan zijt gij geestelijk nagaat van Lucifer. Lucifers karakter en natuur en zijn zondig hart is naar u overgebracht door uw zondige ouders. God zegt echter: Ik zal vijandschap stellen tussen de nakomelingen van Satan en die van de vrouw, zijnde de nazaten van God, die herboren worden in de vrouw, het lichaam van Christus. Dan zegt Jezus: "Hij, dat is één van de nazaten van de vrouw, die zal de kop van de slang verpletten. Dit is de eerste belofte in de Bijbel van de Messias. Hier spreekt Jezus tot Lucifer: en gij (de slang) zult zijn (van de Zoon des Mensen)hiel vermorzelen.

Volgens de apostel Paulus, werd Jezus zonde voor ons, wat betekent, dat hij gebeten werd door de slang en hij stierf de eeuwige dood en werd opgewekt werd door de Vader. Deze belofte aan Adam en Eva bevat drie onderdelen van Gods bediening:

God beloofde vijandschap tussen

1. de slang en de vrouw.

2. het nazaat van de slang en dit van de vrouw 3. Michaël en Lucifer.

Die vijandschap tussen Jezus en Lucifer, die bestond voor de wereld tot stand kwam, zal uitgroeien tot een drama in de ontwikkelingsgang van de zonde op de aarde. Jezus zal Lucifer vernietigen, maar pas nadat Hij overwonnen heeft over Lucifer en over zijn valse beschuldigingen tegen God, tegen Zijn wetten en Zijn bestuur.

Deze belofte in Genesis 3:15 gaf de hoop aan Eva dat uit haar nageslacht de Messias zou geboren worden. Adam en Eva wisten niets nopens de 6000 jaar van zonde. Zij kenden het plan met al zijn onderdelen niet behalve hetgeen God hen wilde openbaren. Indien in het PLAN de nazaten van Adam en Eva begrepen zijn, dan omvat dit PLAN anderen dan Adam en Eva en moet het als corporatief gezien worden evengoed als individueel. Ik bedoel dat in het Plan van verlossing 1. God handelt met individuen,

2. Hij handelt ook met de nakomelingen van Adam en Eva, die groepen, naties vormen bestaande uit individuen. Indien gij Genesis 10 leest vers 32 zult gij zien dat de nazaten van Adam en Eva tot Noach en nadien tot naties uitgegroeid zijn. Het interessante hiervan ligt in de overeenkomst, die bestaat tussen het handelen van God met individuen en met groepen van mensen. Ook in onze gouvernementen zijn er verschillende besturen: lokale, gemeenschappelijke en staatsbesturen. Zij doen verschillende dingen, maar werken samen. Dat is zo in alle staten. Maar er wordt ook gezocht naar een nieuw wereld gouvernement. De ganse wereld is wetsgebonden en werkend in de context van wat wettelijk is. Gods verlossingsplan werkt met dezelfde functies uitgenomen dat het in feite corporatief en individueel is. Individuen en ook groepen kunnen de onvergeeflijke zonde bedrijven. Er is een voorbeeld voor de wereld tot stand gekomen is; een derde van de engelen, bedreef de zonde tegen de Heilige Geest, geleid door Lucifer met als resultaat dat zij uit de hemel geworpen werden. Zoals een individu, die zich aansluit met Gods verbond kan genieten van de voorzieningen van Gods verbond en van de beloften van herstel, zo kan dat ook een groep van mensen of een ganse natie. Israël is een voorbeeld daarvan. Aan hen als natie werd de belofte gegeven. God maakt een duidelijk onderscheid tussen de betekenis van een individueel lid en de betekenis van een corporatieve groep. Zonde is zonde voor de een als voor de andere. Het is het verbreken van de wet. Zelfs al overtreedt men de wet zonder opzet, toch blijft de schuld bestaan.

1. Individuele overtreding.

Leviticus 4: 27,28

27. Indien iemand uit het volk des lands zonder opzet gezondigd heeft door een van de dingen te doen, die de Heer verboden heeft, en dus schuldig geworden is,

28. dan zal hij, als hem de zonde die hij begaan heeft, bekend geworden is, voor de zonde die hij begaan heeft, als zijn offergave een geit, een gaaf dier van het vrouwelijk geslacht, brengen. Het gaat hier om een individu, die bewust wordt van zijn verkeerde handeling. Dan hoeft hij verzoening te doen voor die zonde.

Indien gij zondigt tegen God en gij beseft het niet, dan zal God u niet toerekenen voor wat gij niet weet. Maar als gij u bewust wordt van de zonde, zodat gij beseft dat gij Gods gebod overtreden hebt, dan moet gij verzoening verkrijgen. Indien iemand in zijn opstandig hart zegt dat hij niet goed weet wat God van hem verwacht en hij wil de Heer der heren en de Koning der koningen niet gehoorzamen, dan heeft hij een groter probleem. Door te belijden, dat hij niet wenst zich te onderwerpen aan de Almachtige, bedrijft hij de niet vergeeflijke zonde. Ik wil u nu een voorbeeld geven hoe God een onderscheid maakt tussen de individuele en de

2. Corporatieve Overtreding.

Leviticus 4:13,14

13. Indien de gehele vergadering Israëls zonder opzet zonde gedaan heeft, en dit voor de ogen der gemeente verborgen is gebleven, en zij tegen één van al de geboden des Heren iets gedaan heeft, dat niet gedaan mocht worden, en dus schuldig geworden is, 14. dan zal de gemeente wanneer de zonde die zij begaan heeft, haar bekend geworden is, een jonge stier ten zondeoffer brengen en zij zal die leiden vóór de tent der samenkomst.

Een ganse natie kan zondigen tegen God en het niet weten. Er is hier geen sprake van een individu maar van een gemeenschap.

Hier wordt aangetoond dat God niet alleen afzonderlijk omgaat met individuen maar ook met groepen van mensen op dezelfde manier. Dit is zeer belangrijk, daar Gods geduld een grens heeft 1. met Individuen

2. met groepen van mensen.

Dit wordt genoemd het princiep van de volle beker. Een voorbeeld hiervan is in de tijd van Noah.

Genesis 6:5-7

5. Toen de Here zag dag de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbracht ten allen tijde slechts boos was,

Zijn wij nu niet in zulk een toestand gekomen? Hoelang moet het duren om op TV kwaad te ontdekken? Niet lang, geen vijf minuten.

6. berouwde het de Heer, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte hem in zijn hart.

7. En de Here zeide: Ik zal de mensen, die Ik geschapen heb, van de aardbodem uitroeien, de mensen zowel als het vee en het kruipend gedierte en het gevogelte des hemels, want het berouwt Mij, dat ik hen gemaakt heb.

God bedoelt hier dat hij het mensenras wil uitroeien. Er leefden zeker miljoenen mensen in de tijd dat Noah de ark bouwde. Noteer, dat de kwestie van de zondvloed corporatief was. De Heer zag hoe groot het kwaad van de mensheid op de aarde geworden was.

God die heerst over de ganse wereld, die alles wat Hij gemaakt heeft beheerst, vernietigt in wettelijke zin de wereld door een zondvloed. Dit was geen gril van Zijne kant. Hij deed het weloverwogen. Hij was bedroefd om het gedrag van de mens, om het tekort aan begrip, om de degeneratie veroorzaakt door de zonde. Deze handeling was wettelijk.

Er is een eenvoudige manier om het corporatief geduld van God te begrijpen. Gods corporatief geduld is te vergelijken met een grote beker. Telkens een zonde bedreven wordt door een individu, dan wordt het relaas van deze zonde gevoegd bij de corporatieve beker. God geeft een periode van genade aan volkeren, stammen, naties en zelfs aan het mensengeslacht in zijn geheel. Maar, als mannen en vrouwen een graad van degeneratie bereikt hebben, als de meerderheid zich overgeeft aan het vrijwillig en welbewust doen van kwaad, dan vullen zij hun beker.

Indien Gods geduld en goedheid geen positief resultaat meer heeft op een groep van mensen, dan beantwoordt Hij dit door de verspreiding en de groei van de zonde te verhinderen bij middel vari het zenden van dodelijke oordelen.

Leviticus 18:24

24. Verontreinigt u niet door dit alles, want door dit alles hebben zich verontreinigd de volken die Ik voor u uit wegdrijf.

Als de Israëlieten het beloofde land zijn binnengegaan, heeft God hen een aantal seksuele zonden aangeduid, die Hij speciaal aanzag als boos, verschrikkelijk en degenererend, en sprekend van deze seksuele perversie, zegt God in dit vers: bevuilt u niet met deze gruwelen, want deze volkeren, de

Ammonieten en de volkeren, die in Kanaan woonden, hebben hun beker gevuld. en Gods geduld met hen als natie was teneinde gelopen. God gaf bevel aan Israël ze uit te drijven en ze te doden, mannen, vrouwen en kinderen en zelfs de dieren. Ze moesten volledig van de aarde weggeveegd worden. Zij hadden, corporatief gezien, de onvergeeflijke zonde bedreven. God zegt aan Israël: als gij dezelfde dingen doet, die zij gedaan hebben, zo zal Ik u uitdrijven en vernietigen, zoals Ik het met hen gedaan heb. Ik zal instrumenten hebben, andere groepen van mensen om de vernietiging te verwezenlijken. Wij weten dat in 605 v.C. God Nebucadnezar liet verschijnen om Israël te vernietigen en ze weg te voeren in gevangenschap. God houdt zijn woord. God laat de zonde voor een lange tijd toe en niettegenstaande Hij vele werelden geschapen heeft, toch vergeet Hij de planeet Aarde niet, want Hij heeft de wereld zo lief gehad dat Hij zijn Zoon gaf. God slaapt nooit en ziet alles wat gebeurt.

Spreuken 15:3

3. De ogen des Heren zijn aan alle plaatsen, opmerkzaam acht gevend op kwaden en goeden. De Bijbel zegt duidelijk dat het geduld van God met zondaars een grens heeft. De profetieën in de Bijbel laten veronderstellen, dat de grens van Gods geduld kan bereikt zijn in dit decennium. Het einde is dichtbij, daar de grenzen van Gods geduld bereikt zijn. (Zie "Volle Beker.")

2Petrus 3:9-11

9. De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen. Zij, die aan talmen denken, begrijpen het princiep van de volle beker niet. God talmt niet. Wij moeten begrijpen hoe Hij tewerk gaat: bedachtzaam, zorgvuldig en wettelijk. God verlangt dat wij tot bekering komen. De persoon, die zegt dat Hij niet wil weten wat God van hem verlangt, is niet tot bekering gekomen. Hij is veroordeeld door zijn eigen mond. Gelukkig de mens die niet veroordeeld wordt door hetgeen hij zegt;

10. Maar de dag des Heren zal komen als een dief. Op die dag zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan.

11. Daar al deze dingen aldus vergaan, hoedanig behoort gij dan te zijn in heilige wandel en godsvrucht

Ik geloof dat de tijd voor Gods corporatieve toorn, voor Zijn oordelen gekomen is. Deze oordelen zullen ieder man, vrouw en kind beinvloeden. (Zie video cassetten, 201 en 202, "De Volle Beker." "Openbaring van Jezus") Ik geloof dat wij aan het einde gekomen zijn. Hoe kunt gij spreken over het einde als gij niets afweet van de lengte of de duur van Gods geduld? De zeven bazuinen en de zeven laatste plagen zullen iedereen treffen. Wat gij moet begrijpen is hoe een God van liefde zeven bazuinen en zeven laatste plagen op de wereld kan zenden naar de mens, die Hij geschapen heeft en waarvoor Hij Zijn Zoon liet sterven. Het princiep van de volle beker beantwoordt deze netelige vraag en deze belangrijke kwestie. Als de 144000 zullen verschijnen zal het voor hen uiterst moeilijk zijn uit te leggen dat God liefde is terwijl alles rondom het tegenoverstelde schijnt aan te duiden wegens de grote destructie over de wereld, terwijl miljoenen mensen zullen omgekomen zijn en de lijken over de gehele wereld zullen verspreid liggen.

Hoe zullen de 144000 kunnen uitleggen, dat Jezus een God van liefde is.

Eerst zal dit zeer moeilijk zijn. Vele mensen zullen zeggen: "Ik wil niets te maken hebben met zulk een God." De mensen zullen Gods corporatief systeem om de zonde tot een oplossing te brerigen niet begrijpen.

God zal Zijn liefde bewijzen aan de overlevenden. Als de 144000 hun boodschap zullen verkondigen, zal God in Zijn barmhartigheid voedsel en water voorzien voor allen, die Hem lief hebben. God zal bewijzen dat Hij een God van liefde is. Maar Hij zal ook aantonen dat Hij een God van gerechtigheid en wettelijkheid is. Ik wil u nu aantonen hoe wettelijk en bedachtzaaam God is in alles wat Hij doet.

Exodus 20:3-6

3. Gij zult geen ander goden voor Mijn aangezicht hebben

Dat is het eerste gebod, dat God gegeven heeft aan alle mensen.

4. Gij zult geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is.

Gij zult voor uzelf geen afgod maken in de vorm van wat ook in de hemel, in de aarde en in de wateren is.

5. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen, die Mij haten,

6. maar die barmhartigheid doe aan duizenden van hen, die Mij liefhebben en Mijn geboden onderhouden.

Waarover is God naijverig? Hij is naijverig op onze genegenheid. Hij wil dat wij Hem lief hebben, Hem dienen, dat wij begrijpen wie Hij is, dat Hij onze Schepper, onze Redder, onze Middelaar is, onze Vriend en onze God. Hij is jaloers omdat Hij weet, zolang wij deze kennis van wat Hij is, in stand houden, zolang wij Zijn handelwijzen bestuderen en zolang wij ook deze kennis mededelen aan onze familie, onze nakomelingen, dat dan de gemeenschap en de corporatieve groepen van mensen in gerechtigheid zullen leven en het goede zullen doen. Het Plan van verlossing is gedurende 6000 jaar in werking.

God zegt dat Hij de kinderen straft tot aan het vierde geslacht van deze, die Hem haten.

Hoe kan God wettelijk de nakomelingen tot de derde en vierde generatie bezoeken van deze die Hem haten?

Indien ouders zich onttrekken aan de verantwoordelijkheid om hun kinderen op te leiden in de wegen van de Heer, dan verzinken de kinders verder in de afgrond van de zonde. Indien de ouders hen het onderscheid tussen goed en kwaad niet onderwijzen, hoe kunnen zij het dan weten? Moest Adam Eva niet op de hoogte gebracht hebben van de wet, zou God hem niet verantwoordelijk geacht hebben? Hij had ook de verantwoordelijkheid zijn kinderen op de hoogte te brengen. Indien gij dit doet, betekent dat niet dat zij zullen beantwoorden. Maar het betekent toch dat de meeste kinderen er zullen aan beantwoorden. Maar de kinderen worden 'nu opgeleid en volgepropt met geweld, dwaasheid en zinloosheden. Ze denken alleen op eigen genot, op eigen promotie en zelfzucht. De volgende generaties zinken nog dieper in de afgrond van de zonde, zodat bij de vierde generatie de kennis van God totaal verloren is en zij leven juist gelijk deze die geleefd hebben vóór de zondvloed. In de Bijbel kunt u zien dat er tussen Adam en de zondvloed enkel tien generaties zijn. In deze toestand wordt herstel onmogelijk. De politici houden daar geen rekening mede. Zij denken dat zij de wereld kunnen redden. Dat gaat niet. Wij moeten ondervinden dat het peil van degeneratie niet kan stop gezet worden. Indien een groep mensen de grens overschreden heeft, waarbij zij niet meer terug kunnen, dan ziet God geen mogelijkheid meer, zoals in de tijd van Noah.

Psalm 75:9

9. Want in des Heren hand is een beker, en de wijn bruist daarin, overvloedig gemengd; Hij schenkt daaruit tot de droesem toe, alle goddelozen op de aarde moeten hem slorpende

drinken.

Dit vers zegt dat God een beker heeft, vol met afschuwelijkheden, dan zegt de Heer, Ik zal u laten drinken. Ik zal u alle uw kwade dingen laten ondervinden. Hij giet hem uit over de wereld die hem drinkt tot de droesem.

Jeremia 25::15,16

15. Want aldus heeft de God van Israël, tot mij gezegd: neem deze beker met de wijn der gramschap uit mijn hand en geef die te drinken aan die volken, tot welke Ik u zend. 16. dat zij drinken en waggelen en dol worden ten gevolge van het zwaard, dat Ik onder hen zend.

Gij ziet dat als Gods beker vol is, dat Zijn tijd gekomen is om op een wettige wijze Zijn gerechtigheid toe te passen. Gods handelwijze is altijd wettelijk verantwoord, vaststaand en

rechtvaardig. God is altijd dezelfde, vandaag, gisteren en voor altijd, in het Oud Testament en in het

Nieuw Testament.

17. En ik heb de beker uit de hand des Heren genomen en die aan alle volken tot dewelke de

Here mij zond, te drinken gegeven.

Als de beker van ongerechtigheid vol is, antwoordt God omdat rechtvaardigheid een faire, onpartijdige toepassing van de wet vereist. Indien Gods voortdurende genade geen verlossende

gevolgen meer heeft op de zondaren, indien meer genade tot geen meerdere bekering leidt, dan antwoordt God. Hij laat de zondaars de beker drinken van de toom van Zijn wet.

Gods oordelen hebben twee fasen:

1. Verlossende fase.

2. Straffende, vernietigende fase.

1. De verlossende fase.

De verlossende fase van Gods oordelen wordt gezonden om herstel te verwezenlijken. God zendt oordelen om de aandacht van de mens te trekken, opdat hij zich moge afwenden van het kwaad en leven.

2. De straffende fase.

Indien de mens niet beantwoordt aan de verlossende fase zendt God een laatste fase, die straffend is en Hij zendt oordelen, om mannen en vrouwen, die geweigerd hebben zich te bekeren totaal te vernietigen.

Dit onderwerp is belangrijk omdat 14 dodelijke oordelen van God op het punt staan te vallen op deze aarde. Volgens de boeken Daniël en Openbaring is Gods geduld met de zonde bijna ten einde. De Bijbelprofetie openbaart duidelijk dat wij op het einde van de tijd leven. Dit moeten wij ernstig in acht nemen. Denkt gij dat God Zijn straffende of verlossende oordelen zal zenden over een natie of over de wereld zonder aan deze natie of aan de ganse wereld te zeggen wat Hij doen zal? Heeft Hij in de tijd van Noah verwittiging gestuurd? Ja. In het geval van Jeruzalem heeft Hij verwittigd? Ja. In het geval van het oude Israël heeft Hij verwittiging gestuurd? Ja. In het geval van Ninive, heeft Hij een boodschapper gestuurd? Ja. In onze tijd is de verwittiging te vinden in de apocalyptische profetie. Deze, aan wie de belangrijkheid ervan ontgaat of die ze minimaliseren of verachten hebben geen respect voor de profetieën die God ons in Zijn barmhartigheid gegeven heeft. Zij overtreden deze zeer belangrijke regel. Zij zeggen: "Ik moet niet weten wat God op het punt staat te doen. Ik moet niet weten wat Gods plannen zijn. Ik moet niets weten van God. Alles wat ik moet weten is deze zoete zekerheid van redding, en ik zal dan gelukkig zijn. Ik ben niet bekommerd over uw "gered zijn", en waar ik heenga nadat ik gestorven ben." Vrienden, dat is totale onzin en dwaasheid. De boeken van Daniël en Openbaring zullen zinvol belangrijk zijn als de tijd voor vervulling daar is. Dat wil niet zeggen, dat ze nu niet belangrijk zijn. Zij waren het doorheen de eeuwen en evenzeer nu dat de boeken van Daniël ontzegeld zijn in de eindtijd en nu dat het boek Openbaring uitlegt wat God doet en waarom, moeten wij weten dat Jezus op het punt staat Zijn stilzwijgen te verbreken.

51

Hij zal tussenkomen in de zaken van de mensen en erkend worden als de soevereine God van het universum. Hij staat op het punt Zijn wettige straf toe te passen. Iedereen zal spoedig weten, dat Hij ontevreden is niet op basis van grilligheid maar op een wettelijke basis. Hij is bedroefd in Zijn hart, als Hij naar de aarde ziet. Alles wat Hij ziet is geweld, boosaardigheid en kwaad langs alle kanten.

Er komen dus veertien oordelen: de 7 eerste en de 7 laatste plagen.

Gedurende de zeven eerste oordelen, zal God ons geloof op de proef stellen om te zien of wij Hem liefhebben en Hem willen gehoorzamen, indien wij Zijn onderdanen willen zijn of deze van de wereld.

Drie belangrijke punten.

1. Er komen mensen om in Gods corporatieve oordelen, goeden en bozen.

God weet dat. Houd het volgende voor ogen: God oordeelt op een faire wijze ieder individu zonder rekening te houden met de manier waarop hij sterft. Of iemand sterft in een auto ongeval of door de kanker of in een oordeel, dat God zendt, God behandelt al deze personen op een juiste wijze. Voor God is dit niet het einde van alle dingen. God ziet dit als een momentele bevriezing van deze persoon waar hij ook is en Hij zal hem laten verrijzen en hem voorleggen waarom Hij hem aldus geoordeeld heeft. De Bijbel zegt duidelijk: "Zie nu is het de dag des heil."(2Kor.6:2)

2Korinthe 5:10

10. Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat eenieder wegdrage wat hij in zijn lichaam verricht heeft, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.

Dat iemand onder ons omkomt in de bazuinen, is van geen belang, God zal u of mij op een faire wijze oordelen. Ik kan evengoed omkomen door ziekte of door een ongeluk. Wij moeten in elk geval allen sterven. Wat van belang is, hoe heb ik geleefd?

2. Gods corporatieve oordelen verbranden de opeengehoopte gevolgen van de zonde: geweld, misbruik, seksuele immoraliteit en oneerlijkheid. Dit voorziet een nieuw begin voor een latere generatie. In het geval van de Amorieten, die hun beker gevuld hadden en vernietigd werden, zijn er mensen geweest die geleefd hebben naar wat de Heilige Geest hen geopenbaard heeft. Jezus zal hen rechtvaardig oordelen, want Hij is waarachtig en juist in alles wat Hij doet.

3. Gods corporatieve handelingen zijn altijd wettelijk. God is genadig, God is geduldig. God is rechtvaardig.

Vier elementen nopens God die moeten begrepen worden.

1. God is liefde. Hij is mild, geduldig, vergevend, verdraagzaam en Hij heeft de tederste genegenheid voor de mens. 2. God is fair. Hij bemint ieder op dezelfde wijze. Hij biedt verlossing aan allen op de Aarde door de verzoening voorzien door

Jezus. Vele mensen zullen gered zijn zelfs al hebben zij nooit de naam van Jezus gehoord. Staat er in Johannes 3:16: "God had de christenen zo lief, dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft" of staat er dat Hij de wereld zo lief gehad heeft?" Wat denkt u van deze mensen, die nooit gehoord hebben van Jezus, omdat christenen in hun stoel gebleven zijn en anderen niet verwittigd hebben nopens de liefde van God? Zal God hen het eeuwig leven weigeren? Zekerlijk niet. Paulus zegt in Romeinen 2:14 duidelijk, dat deze die gehandeld hebben naar hetgeen de Geest hen ingegeven heeft, door God als Zijn kinderen zullen erkend worden. 3. God heeft een machtige tegenstander. De duivel heeft ongeveer de kennis van God volledig weggenomen van de Aarde. Meer nog het mensenras is inwendig besmet met zonde. De menselijke natuur is geneigd tot het kwaad. Wij moeten onze kinderen niet opleiden om kwaad te doen, maar naar het goede leiden omdat zij natuurlijkerwijze verkeerd handelen. Wij komen uit moederschoot met zondige neigingen. Zonde is niets anders dan opstand tegen God, tegen Zijn gezag en Zijn wil.

4. God heeft een PLAN om de zonde en de zondaars onder handen te nemen. Het is breed en toont begrip voor al zijn schepsels. Het neemt de diversiteit in acht van onze wereld van bijna 6 miljard mensen. Het neemt alle mensen in acht van alle rassen, naties, talen godsdiensten en kulturen.

Het PLAN kan begrepen worden mits ernstige inspanning.

Eens zal eenieder kunnen vaststellen dat de oplossing aan het probleem dat nu reeds 6000 jaar bestaat volmaakt was. Iedere knie zal ten laatste buigen voor Hem, en aannemen dat Zijn gerechtigheid en barmhartigheid niet kunnen in twijfel getrokken worden, dat Zijn wegen en middelen om het probleem van de zonde op te lossen volmaakt waren. Eens zal de schoonheid van het princiep van de volle beker aanzien worden voor wat het aanbiedt namelijk een tijdsperiode van genade.

Gans dit idee van het princiep van de volle beker legt uit, dat God tijd geeft aan individuen, naties, aan groepen mensen om te leven ervan te genieten, te begrijpen en alles wat Hij begeert tot ontwikkeling te laten komen. God bemint de nakomelingen van Adam en Eva. Het betekent dat God wil barmhartigheid uitdelen aan duizenden generaties, (zie het tweede gebod) aan deze, die Hem beminnen. Maar Hij zal alleen maar geduld hebben tot de vierde generatie met deze, die hem haten.

Herziening.

1. God is liefde.

2. God is fair.

3. God heeft tegenstanders

4. God heeft een PLAN.

Deze vier elementen worden herhaald omdat zij moeten samen gebracht worden om Gods acties te begrijpen in

1. De Zondvloed (Gen.6:5)
2. Sodoma en Gomora (Gen.13:13;

18:20; 19:24)

3. Jericho (Jozua 6:2)
4. Ninive (Jonas 1:2)
5. Babylon (Daniël 5:26-28)

De grens van Gods geduld en de grens van de tijd zijn bereikt De beker van de ongerechtigheid van de wereld is vol. Jezus staat op het punt het vierde zegel te openen en Hij zal de zonde en deze die ze lief hebben onder handen nemen.

<