You are: Home > www.agp-internet.com/react > Sermonroom > Historisch Index

Hoofdstuk 13

Vers 1 en 2. Terwijl Johannes toekeek zag hij een groot teken in de hemel: een vrouw met de zon bekleed. Zij weerkaatste de heerlijkheid van God. Ps. 104:2; 84:11.

Overal in de Bijbel vergelijkt God zijn gemeente met een reine vrouw. Jes. 54:5, 6; Jer. 6:2; Gal. 4:26: 2 Kor. 11:2.

Vers 3.5. Terwijl de vrouw op het punt stond haar kind te baren, kwam een grote, rossige draak en stond voor de vrouw om haar kind te doden. De zeven koppen van de draak, zijn tien horens en zeven kronen stellen zijn macht over heel de aarde voor. Dan. 7:6; 24; 8:8, 21, 22; Zach. 1:18, 19. Satan heeft altijd verschillende aardse regeringen als werktuigen in zijn strijd tegen God gebruikt. De profeten hebben dikwijls het beeld van de draak gebruikt om deze heidense macht te schilderen. EZ. 29:3; 32:2; Jets. 27:1.

Toen Jezus Christus naar deze wereld kwam, was Hij bestemd om over de volken te heersen .met een ijzeren staf».

Satan probeerde door het Romeinse Rijk zijn tegenstander te vernietigen. God liet alleen toe dat satan zijn Zoon verwondde. Gen. 3: 15. Hoewel Jezus gedood werd, stond Hij toch weer op uit het graf. Daarna voer Hij ten hemel, naar Gods troon. (vs 5)

Vers 6. Toen satan ontdekte, dat zijn poging, om de Zoon van God te vernietigen, mislukt was, richtte hij zich op de kerk van Christus. Hij verleidde de kerk tot het gebruik van wereldlijke macht om andersdenkende gelovigen te vervolgen. Zij werden gedwongen om naar de woestijn te vluchten, waar ze 1260 dagen of jaren vertoefden.

Vers 7-9. In deze verzen ziet Johannes de strijd in de hemel. Doordat Christus de overwinning behaald heeft. kan de satan geen stand meer houden. Hij wordt geworpen op de aarde.

Vers 10.12. De engelen leefden mee met Christus toen Hij stierf aan het kruis. Nu juichen ze omdat Hij de macht van de zonde en de dood heeft overwonnen. Het Lam dat geslacht is sedert de grondlegging der wereld» had overwonnen.

Vers 13.17. De draak is wel onttroond maar nog niet dood. Toch wentelen de eeuwen zich voort. Gods wereldplan is nog lang niet vervuld. Nu het Kind buiten zijn bereik is richt satan zich op de vrouw. De zangers in de hemel sidderen bij de gedachte wat er nu op aarde gaat gebeuren. Wee de aarde en de zee...» Israël bracht veertig jaar in de woestijn door. God hield daar zijn volk in stand. Nu zal Hij zijn gemeente beschermen. Dit wordt voorgesteld door de twee vleugels van de grote arend. Ex. 9:4. In de woestijn is de kerk geheel aangewezen op de zorg van God. Toch sterven er vele door de machtige arm van de Inquisitie. De duivel probeert nog de gemeente met de grote stroom te laten meevoeren. God verhinderde dat.

De trouw van de gelovigen aan de geboden van God en het getuigenis van Jezus zijn er de oorzaak van dat de satan toornig wordt.

Tegen deze groep (uitvoeriger beschreven in Openbaring 14:1-5) zal satan strijden. Let vooral op de twee kenmerken waardoor Gods volgelingen zich onderscheiden van anderen. Ze houden de geboden van God. Jezus heeft zijn wet in hun hart geschreven. Hebr. 8:8-10. Daarnaast hebben zij u het getuigenis van Jezus». Volgens Openbaring 19:10 is dit de geest der profetie... Omdat zij door het geloof leven, zal Jezus de Heilige Geest zenden. Hand. 5:32; Joël 2:28-30. Johannes zag uit de zee een beest opkomen, met zeven hoofden en tien horens. Het beest had het lichaam van een luipaard, de poten van een beer en de muil als van een leeuw. Deze symbolen zijn gebaseerd op Daniël 7, dat de toekomst schildert in de gedaante van vier grote machten die de geschiedenis zouden beheersen. Ook Daniël zag een leeuw (Babylon) , toen een beer (Medo-Perzië) , daarna een luipaard of panter (Griekenland) en tenslotte een vreselijk dier, (Rome) . Volgens dit visioen zou het vierde rijk, Rome, tenslotte beheerst worden door een kleine horen, een vreselijke macht die Gods volk gedurende .een tijd, tijden en een halve tijd» of 1260 profetische dagen zou vervolgen. Dan. 7:25. De profetie van Johannes is bijna gelijk aan de beschrijving van de kleine horen uit Daniël 7. Ze wijst ongetwijfeld op de tijd dat de kerk de staat begon te beheersen. Paulus noemde deze macht ..de mens der wetteloosheid, de zoon des verderfs 2 Thess. 2:3, 4. Ongetwijfeld waren er toen oprechte mensen in de kerk. God veroordeelt die mensen niet. Het is het systeem dat verwerpelijk is: het gebruik van wereldlijke macht door de kerk, of zoals Openb. 17: 1 laat zien, de prostitutie van de kerk met de staat.

Deze verzen beschrijven de vier fasen die het dier moet doormaken.

1) Het komt op uit de zee der volkeren. Openb. 17:1; Dan. 7:3. De draak geeft het zijn kracht, zijn troon en grote macht. vs.2.

2) Het zou gedurende 42 maanden of 1260 dagen of jaren heersen. Een periode die, zoals we gezien hebben, begon in het jaar 538. Tijdens deze 1260 jaren zou het dier God ..lasteren»; alsmede zijn naam; zijn tent (heiligdom in de hemel) en hen die in de hemel wonen. De Rooms-katholieke kerk richtte de aandacht van de mensen op menselijke priesters en hun middelaarzwerk. Volgens Dan. 8: 11, 12 werd de waarheid ter aarde geworpen: .zijn tent werd gelasterd ». Het eerste heiligdom was een tent. Bedoeld wordt dat het werk van Christus als hemelse Hogepriester niet tot zijn recht kwam. De zondige mens, werd in de plaats van Jezus gesteld.

3) Eén van zijn koppen zou na de 42 maanden .een dodelijke wonde» ontvangen. In 1798, precies 1260 jaar nadat de Paus de opperheerschappij over de staat had gekregen, nam Generaal Berthier de Paus gevangen. Napoleon bracht daardoor het Pausdom een gevoelige slag toe. Johannes schreef: .Die in gevangenschap voert, zal zelf in gevangenschap gaan.» vs. 10.

4) Volgens vers 3, 4 zal het beest, kort voor de wederkomst van Jezus, opnieuw tot leven komen. Vergelijk Openbaring 17:12-14.

Gedurende korte tijd zal zich de geschiedenis herhalen. Het zal zich opnieuw verbinden met de koningen der aarde en het volk van God vervolgen. Alleen zij, die Jezus als hun middelaar hebben, zullen aan zijn betoverende invloed kunnen ontkomen. vs. 8.

Johannes ziet in dit visioen een ander dier. dat opkomt uit de aarde. Latere gedeelten van het boek de Openbaring noemen dit dier ..de valse profeet-, een succesvolle bedrieger. Openbaring 16:13, 14: 19:20. Minstens vier aanwijzingen laten zien wie dat dier is.

1. Tijd van zijn opkomst. Het beest uit de aarde zou opkomen tegen het einde van de 1260-jarige heerschappij van het beest uit de zee. Vers 12.

Daarnaast is het. een tijdgenoot van het bees1 uit de zee. dat herstelde van de dodelijke wonde. Vers 14. Omstreeks 1798 moet het dus zijn regering beginnen en blijven tot de wederkomst van Jezus. Openb. 19:20.

2. De plaats van opkomst. Het eerste dier uit Openbaring 13 en alle dieren uit Daniël 7 kwamen op uit de zee. Volgens Openbaring 17: 15 is de zee het beeld van volken en naties. Het beest uit Openb. 13 komt op uit de aarde. Het heeft een andere oorsprong dan de dieren uit de zee. Het Griekse woord dat in vers 11 vertaald wordt door -opkomen.., geeft te kennen dat Johannes deze macht als een plant zag groeien. Slechts één macht of natie beantwoordt aan deze beschrijving: De Verenigde Staten van Amerika. Deze macht ontstond tegen het einde van de 18e eeuw buiten het strijdgewoel van Europa.

3. Invloed. Het beest uit de aarde oefent een wereldwijde invloed uit. De hele wereld volgt zijn voorbeeld. Vers 12, 16, 17.

Ook dit is van toepassing op de Verenigde Staten.

4. Zijn aard. In de Openbaring wordt Jezus voorgesteld als een Lam. Een lam is een onschuldig dier. en vormt een scherpe tegenstelling met de beesten die satan gebruikt. Het beest uit de aarde heeft horens als die van het Lam. Op het eerste gezicht lijkt het onschuldig als een lam, zelfs christelijk in zijn voorkomen. De grondwet van de Verenigde Staten werd gebaseerd op twee grote principes: burgerlijke vrijheid en vrijheid van godsdienst t. Deze beginselen zijn onafscheidelijk verbonden aan de democratische bestuursvorm. De mensen worden geregeerd door hun zelf gekozen volksvertegenwoordigers. Omdat in Amerika veel vervolgden uit Europa een toevlucht vonden. stond men vanaf het begin op vrijheid van godsdienst.

Volgens deze profetie zullen de Verenigde staten een belangrijke rol spelen in het plan van satan om Gods volk te vernietigen. Om dit te kunnen doen moet Amerika een belangrijke verandering ondergaan. Let eens op wat er met de Verenigde Staten zal gebeuren :

1, Het beest zal spreken als de draak. Een land spreekt door zijn vertegenwoordigers en zijn wetgeving. Deze profetie voorzegt dat Amerika een wet zal uitvaardigen om het eerste dier, de Rooms katholieke staatskerk. te steunen. Door dit te doen zal het handelen in de geest van de draak, satan.

2. Door daadwerkelijke vervolging zal het van alle mensen eisen dat ze gehoorzaam zijn aan de Roomse macht. Vers 12; vergelijk vers 2, 5

3. Het zal de inwoners van de aarde verleiden door wonderen. Het probeert de mensen ertoe te brengen om een beeld te maken voor het beest. Vers 13, 14: 16:13, 14: Mat. 24:24.1 Tim. 4:1.

We mogen dus verwachten dat er onder Amerikaanse invloed een grote geestelijke opwekking zal plaatsvinden. die niet uit God is maar uit de duivel.

4. Het zal een beeld voor het beest maken. Vers 15.

Twee machten verenigden zich en werden samen het eerste beest; de republiek Rome en de dwalende. jonge christelijke kerk. Het eerste beest ontstond door een vereniging van kerk en staat. Op gelijke wijze zal door de republiek van

de V.S. en verenigde kerken het beest uit d~ aarde tot stand komen.

Het tweede beest is dus ook een vereniging van kerk en staat, want het vormt een beeld van het eerste.

5. Het zal tot stand komen door middel van een wetgeving, waarbij alle mensen gedwongen worden om het beest op de ene of andere wijze te aanbidden. Vers 15.

Tenslotte zal de doodstraf geëist worden voor hen die daar niet aan gehoorzamen.

6. Het zal economische druk gebruiken om mensen te dwingen een merkteken te dragen. Dit merkteken wordt zichtbaar in hun denken en in hun daden. Zij dragen het merkteken .aan voorhoofd en rechterhand». Er zijn verschillende punten in de Openbaring waaruit de aard van het merkteken blijkt. Het heeft te maken met aanbidding. Zij die het ontvangen, aanbidden het beest. Vers 8; 14:9.

Het is iets waarover alle dwalende christenen het eens zijn, zowel van katholieke als van protestantse zijde. Zij die het ontvangen zijn in strijd met hen die de geboden van God bewaren. Openb. 14:9-12. Zij die het merkteken dragen, overtreden Gods wet. Lang geleden verklaarde de profeet Di1niël dat .de kleine horen» (dezelfde macht als het beest uit de zee, Openb. 13:1-10) .zou menen de tijden en de wet te veranderen». Dan. 7:25. Vooral de Rooms-katholieke kerk heeft gemeend het vierde gebod van Gods wet te veranderen. Men stelde de eerste dag der week, de zondag, in de plaats van de zevende dag, de door God aangewezen rustdag. Men noemt deze verandering een teken van haar kerkelijke autoriteit. VeIe Roomse uitspraken bevestigen dit. De Jezuïet J.J. Scheffmacher, schrijft in zijn boekje .KLAAR LICHT voor Katholieken en Protestanten., (kerkelijk goedgekeurd) : blz. 127 :

.Vraag: Hoe bewijst gij verder, dat de kerk gebodene feesten kan instellen ?

Antwoord: Wanneer zij dit recht niet had, dan had zij ook nimmer kunnen voorschrijven, dat men des Zondags rustdag moest houden, in plaats van des Zaterdags».

De enige weg die tot God leidt is de weg die ons door God gegeven is. Alleen Hij is de bron van waarheid, licht en gerechtigheid. De godsdienst die zijn oorsprong vindt in de gedachten van zondige mensen is zonde. De zondige mens wil zich boven God plaatsen: het schepsel boven de Schepper .

Hij streeft ernaar Gods wet te verbeteren. Het merkteken van het beest is een schepping van de gevallen mens, de mens der zonde. 2 Thess. 2:3-8.

Als de zondagsviering wettelijk verplicht wordt, zullen de grenzen scherp afgetekend worden tussen de aanbidding van God en die van de mens. Dan zal de zondagsviering het merkteken van het beest worden. Die het merkteken hebben zullen ook .de naam» of het karakter van het beest dragen. Het getal van het beest is 666. Het is het getal van een mens. Zes is minder dan zeven, het getal van volmaaktheid. Terwijl de rustdag op de zevende dag het teken van het voltooide werk van God is, blijft het getal zes stilstaan bij de mens.

Alleen zij, die het teken van God dragen en ten volle vertrouwen op hun Verlosser Jezus Christus, zullen niet misleid worden. Zij zullen het merkteken van het beest niet dragen.

Hoofdstuk 14

Openbaring 12 en 13 brengen ons in aanraking met drie vijandige machten: de draak, het beest uit de zee, en het beest uit de aarde.Zij plaatsen het schepsel boven de Schepper.

Openbaring 14 toont een duidelijke tegenstelling. Dit hoofdstuk beschrijft Jezus Christus, het ware Lam, en zijn volgelingen de 144.000, het overblijfsel waartegen satan strijd zal voeren, Openb. 12: 1"7. Terwijl satan de bewoners der aarde bijeen brengt door misleiding, verzamelt Jezus zijn gemeente door de waarheid en door de macht van zijn liefde.

Tegenover drie antichristelijke machten stelt God drie waarschuwende boodschappen.

Vers 1. God heeft in het Oude Testament beloofd, dat Hij zijn volk zou brengen naar de Berg Sion, de plaats van zijn heiligdom. Op deze wijze zou Hij hen bevrijden van de volken die hun ondergang zoeken. Joël 2:15, 32; 3:2. Zefanja 3:8; Zach. 12:8,9.

Openb. 14:1-5 toont deze belofte, maar met Christus als middelpunt. Jezus Christus is de Macht die tijdens de laatste strijd Israël (de gelovigen uit alle volken) tot zijn heiligdom zal brengen. Jezus zei: .En als .Ik van de aarde verhoogd ben, zal Ik allen tot Mij trekken." Joh. 12:32. Jer. 23:1-8; 31:10, 11.

Het boek Hebreeën geeft te kennen dat Jezus de mensen niet brengt naar een letterlijke berg (de berg Sinaï) , maar naar de hemelse .berg Sion, en naar de stad van de levende God, het hemelse Jeruzalem.» Hebr. 12:18-24; Fil. 3:20.

De 144.000 zijn dus christenen die het Lam, Jezus Christus, volgen in het geloof. Hij bemiddelt voor hen in het hemels heiligdom gedurende het oordeel. Vers 6, 7. Openb. 11:19; Hebr. 10:19.

In Openbaring 7 dragen de 144.000 het zegel van God op hun voorhoofd. Het bewaart hen tijdens de zeven laatste plagen, Openb. 7:2; 15:16. Hier dragen de 144.000 de naam van de Vader op hun voorhoofd. Ze zijn waardig gekeurd om Gods naam te dragen. Het zijn mensen van karakter. .In hun mond is geen leugen gevonden en ze zijn onberispelijk.» Openb. 3:12; Jes. 4:2-5.

Vers 2, 3. De gelovigen hebben zo'n strijd doorgemaakt. dat alleen zij, die het hebben meegemaakt. het lied kunnen zingen. Gedurende de zeven laatste plagen zullen ze beveiligd zijn door het zegel van God.

Vers 4, 5. De 144.000 worden. maagden » genoemd omdat ze weigeren betrekkingen te onderhouden met Babylon en haar dochters, die worden voorgesteld als onzedelijk. Openb. 17:1-5.

Evenals de vijf maagden uit de gelijkenis van Christus volgen ze de bruidegom (het Lam) naar zijn bruiloft. Mat. 25:1-13; Openb. 19:7-9.

De Israëlieten brachten het eerste deel van de oogst. de eerstelingen, als een speciale gave voor God. Deut. 26:1-11; Leviticus 23:10.17. De 144.000 zijn de eerstelingen van de oogst der aarde, die rijp geworden is door de werking van de H. Geest. Temidden van de duisternis van die tijd, als het kwaad tot rijping komt. zal ook het volk van God tot de volle rijpheid komen. Zij zullen in elk opzicht ware Israëlieten zijn, onberispelijk voor Gods troon. Vers 14-20; Joh. 1:47.

De 144.00 zijn een antwoord van Jezus op de uitdaging van de beesten uit Openb. 13. Ook zij hebben een merkteken -het zegel van God. een getal144.000, en een naam op hun voorhoofd. De boodschap van de drie engelen in de verzen 6-12 laat zien hoe God deze bijzondere groep vormt.

Vers 6, 7. Het goede nieuws van Gods liefde voor de mens is in alle eeuwen gepredikt. De eerste engel uit Openb. 14 brengt het eeuwige evangelie in verband met het laatste oordeel. De Bijbel verklaart dat alle mensen gezondigd hebben en daarvoor de straf moeten dragen. Het goede nieuws is dat de Zoon van God één met ons werd en de straf heeft gedragen. Jezus stierf opdat wij zouden leven. Aan het kruis bracht Hij het offer dat voldoende was om elke zonde te bedekken, en alle mensen weer met God te verzoenen. Jes. 53:5, 6

Bij zijn Hemelvaart ging Hij naar het hemels heiligdom om door zijn eigen bloed verzoening te verwerven. Hebr. 9:12.

Het Nieuwe Testament leert dus duidelijk dat de mens voor God rechtvaardig kan zijn, op grond van wat Christus voor hem deed. De Heilige Geest maakt deze verlossing voor hen, die in Christus geloven, tot werkelijkheid. Ef. 1 :13, 14: Hand. 2:38.

Wanneer iemand Christus aanneemt, zal hij een verandering ervaren in zijn leven. Ware gerechtigheid openbaart zich altijd in goede werken, in het houden van de geboden van God.

Dit is de kern van het eeuwig evangelie; de mens wordt uitsluitend voor God gerechtvaardigd uit het geloof, door de Here Jezus Christus. Rom. 5: 1.

Het heiligdom en zijn diensten tonen ons duidelijk dat de bemiddeling van Christus uit twee fasen bestaat. De eerste fase van zijn bemiddeling begon toen Hij in het jaar 31 naar de hemel ging.

lijn werk als Middelaar in de eerste fase toonde dat zijn dood op Golgotha voldoende was om I de schuld van de mens te bedekken en hem vergeving te schenken. Maar de Bijbel laat duidelijk zien dat het mogelijk is voor de mens om God de rug toe te keren, nadat hij vergeving ontvangen : heeft. Joh. 15:5, 6; Ex. 18:20-22; Hebr. 10:28, 29. Hoewel Christus de zonden van de mens vergeeft, wanneer hij ze belijdt, blijven ze toch vermeld in bepaalde .boeken.. in de hemel. Dan. 7:10; Mal. 1:16; Ps.56:9. I

De tweede fase van het werk van Jezus begon in 1844. Sindsdien begon iets soortgelijks als vroeger op de Grote Verzoendag. Het laatste deel van het kerkelijk jaar was aangebroken.

1. Door de verkondiging van de drie boodschap~ pen uit Openb. 14 bereidt Jezus een volk voor op het oordeel. God had het volk Israël bevolen elk jaar samen te komen rondom het heiligdom op de Grote Verzoendag en mee te leven met het werk van de priester. mogen wij in het geloof denken aan het werk wat Jezus nu voor ons doet in de hemel.

Terwijl in de hemel het oordeel over de wereld begint, gaat er op aarde een boodschap aan alle volken.

~ Er moet dus een volk zijn dat deze boodschap i

brengt, want God gebruikt voor de evangelieverkondiging mensen. Het woord .angelos.. wat hier vertaald wordt door engel betekent boodschapper. ~ Er zijn hemelse boodschappers en aardse boodschappers. De boodschap van Openbaring 14:6, 7 ~ wordt op aarde gebracht met een snelheid die ;" 1' hier voorgesteld wordt als vliegende engel

Er is een beweging die deze boodschap brengt: de Zevende dags Adventisten. Precies op de door God

aangegeven tijd begonnen zij, na onderzoek van het profetische woord, het evangelie te prediken.

Dezelfde boodschap die altijd over de wereld gehoord werd. Het eeuwige evangelie. Alleen met de beklemtoning dat het oordeelsuur is gekomen, dat er nu het laatste grote aanbod van genade van God is. Nog een laatste grote kans om zich met God te verzoenen. Maar dan ook een laatste, want het oordeel staat voor de deur. Deo ze boodschap spreekt ook over d~ God, die de hemel en de aarde en de zee en de waterbron. nen gemaakt heeft, de God der Schepping.

Juist nu de mensen steeds meer gaan geloven in de evolutietheorie, waarbij God buiten beschouwing wordt gelaten, komt de boodschap op tijd: ..Mens denkt eraan, u bent een schepsel van God en alles wat er is, vindt zijn oorsprong in God.Geen wonder dat de verkondigers van deze boodschap wijzen op het vieren van de Sabbat, de zevende dag van de week, als de dag die herinnert aan de God van de Schepping. We moeten de God, die hemel en aarde gemaakt heeft, aanbidden en alleen eren en niet de vijandige machten die beschreven zijn in hoofdstuk 12 en 13. Er is dus een volk dat van God een profetische opdracht heeft ontvangen. Een ieder wordt opgeroepen in Openbaring 18 vers 1-4 om zich bij dat volk aan te sluiten en mee te doen bij de verkondiging van die boodschap.

2. Het werk van Christus in het oordeel omvat een onderzoek naar het leven van hen die beleden dat zij Christus dienden. Hun gehele leven zal onderzocht worden, waarbij de wet der liefde als maatstaf zal dienen. Dan. 7:10; Mal. 3:16; Jac. 2:12.

3. Na het onderzoek van ieder geval zal Christus óf het verslag van de zonde van de mens óf zijn naam uit het boek des levens wegdoen. Zij die weigerden alleen op Christus te vertrouwen en nalieten om vergeving voor hun zonden te vragen, zullen uit het boek des levens weggedaan worden. Openb. 3:5; EZ. 18:24.

Velen zullen berouw getoond hebben over hun zonden. Ze hebben geloofd in het offer van Christus voor hun zonden. God zal deze berouwvolle mensen waardig achten voor zijn eeuwig koninkrijk.

De belofte van het nieuwe verbond zal volkomen werkelijkheid worden: Hik zal hun ongerechtigheden vergeven en hun zonden niet meer gedenken.» Jer. 31:34; 50:20; Jes. 4:2, 3.

4. In die tijd klinkt de boodschap van de eerste engel over deze wereld. De mensen worden door woord en geest overtuigd.van hun behoefte aan verlossing. Velen zullen de evangelieboodschap aannemen en ontdekken dat Jezus Christus hun enige middelaar is. Dit zal hun leven veranderen. Zij zullen het karakter van Jezus gaan dragen. zodat Hij hen aan de Vader kan tonen als Keen stralende gemeente. zonder vlek of rimpel of iets dergelijks». Ef. 1 :27; Zach. 3:1-3.

Vers 8. De waarheid oordeelt en brengt daardoor scheiding. Zij die weigeren de boodschap van de eerste engel te aanvaarden, zullen een morele val meemaken. Alhoewel zij hun ware toestand niet onderkennen, doet God dit wel. Zij hebben een tweede boodschap nodig, die weer door Gods volk gebracht wordt.

Toen het oude Babel God verwierp, zei Hij tegen de leiders: " Gij zijt in de weegschaal gewogen en te licht bevonden." Dan. 5:27. Kort hierna vielen de Meden en Perzen de stad BabyIon aan en namen de macht over. In de dagen van Johannes lag het oude Babel in puin. Het had zijn rol gespeeld in het verdrukken van Gods volk. God gebruikt nu het symbool van Babel om te laten zien hoe satan zou proberen om zijn kerk in de eindtijd te vernietigen. Dit zou hij doen door een afvallige kerk. Zie Openb. 17.

Zij, die de boodschap van de eerste engel verwerpen, kunnen alleen maar dieper vallen. Volgens de tweede engel zal de val van Babylon volkomen zijn als het christendom zich verenigt met de wereld. Dan zal Gods volk de boodschap van de tweede engel met kracht doen horen. Openb. 18:1-3. Velen zullen niet beseffen dat Babylon gevallen is, omdat zij in de vereniging van kerk en staat alleen maar iets goeds zien. De gelovigen, die de geboden Gods bewaren (vers 12) , zullen de aard van de zonde beseffen. Zij zullen hun stem verheffen tegen de afval van Babylon. Zij zullen de dwaalleer van Babel blootleggen, haar "wijn» die zij allen laat drinken.

Deze "wijn" vindt u terug in de opvatting dat de zondag heilig is en dat de mens van nature onsterfelijk is. De eerste dwaling vormt een band tussen het Rooms-katholicisme en het Protestantisme, en de tweede verbindt beide machten met het Spiritualisme.

De idee, dat de zielonsterfelijk zou zijn, is in tegenspraak met de Bijbel, die zegt dat «God alleen onsterfelijk is.D De mens kan alleen eeuwig leven ontvangen door het geloof in Jezus Christus. 1 Tim. 6: 16; 2 Tim. 1: 10. Satan verleidde Eva door te zeggen «Gij zult de dood niet sterven.D Gen. 3:4. Zie ook Pred. 9:2, 6. Rom. 6;23.

In de laatste strijd zullen velen, die geen vertrouwen hebben in Gods Woord, voor dezelfde verleiding bezwijken.

Vers 9-12. De derde van de drie boodschappen is een direct gevolg van de eerste twee. Wanneer de mensheid gekozen heeft, na de verkondiging van deze boodschap, eindigt de tijd van genade. Jezus zal terugkomen om zijn volk mee te nemen naar de hemel. .

De derde engel brengt een schokkende boodschap. De mens moet beseffen dat hij een belangrijke beslissing moet nemen. Zal hij Christus kiezen of Satan ~ Een dreigender waarschuwing kent de Bijbel niet !

Het beeld wat gebruikt wordt, is gebaseerd op Openb. 13. Wie het beest aanbidt (de Rooms-katholieke kerk-staat) en zijn beeld (de Protestantse kerk-staat) en het merkteken van het beest ontvangt, het teken van zijn kerkelijk gezag -de zondag -moet «drinken van de wijn van Gods gramschap, die ongemengd is toebereid in de beker van zijn toorn. Deze waarschuwing is zo belangrijk, dat vrijwel heel het volgende deel van de Openbaring gewijd is aan de verklaring ervan. In Openbaring 15 staat dat God zijn gramschap zal tonen door zeven laatste plagen. Deze zullen niet langer met genade vermengd zijn. Wie de boodschap van de drie engelen verwerpt, plaatst zich duidelijk tegenover Christus. Hij kan niet langer meer rekenen op genade. De derde engel eindigt zijn boodschap met de woorden« Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.D

In deze paar woorden zien we het eeuwige evangelie in het licht van het oordeel. De «heiligen zijn zij, die geloven in Jezus. In antwoord op hun volharding zal God hen zijn Heilige Geest geven om het werk der genade in hun leven te voltooien, en zijn wet in hun hart te verzegelen. Jak. 5:7; Hosea 6:3; Hebr. 8;10-12. Wie deze boodschap aanvaardt, zal het beest en zijn beeld q verwinnen. Hij zal geen prooi worden van de satan. Openb. 15:2; 12:17. Integendeel, hij zal met kracht tegen het werk van Satan getuigen en meedoen om Gods boodschap te brengen. In de laatste verzen van Openbaring 15' gaat het over twee oogsten. De tarweoogst (vers 14-16) en de wijnoogst (vers 17-20) .

De profeet Joël, die een soortgelijk beeld zag, schreef: «Slaat de sikkel erin, want de oogst is rijp. Komt, treedt, want de perskuip is vol; de wijnbakken stromen over, want hun boosheid is groot." Joël 3:13.

Vers 14.16. Jezus vergeleek zijn wederkomst bij een oogst. ..De akker is de wereld, en «de oogst is de voleinding der wereld." Mat. 13:38, 39.

In het oude Testament bleek de afhankelijkheid van de Israëlieten van de vroege en de late regen. De vroege regen bracht het zaad tot ontkiemen en de late regen bereidde het voor op de oogst. Evenals de late regen tegen de oogsttijd komt en het koren rijpt, zal de Heilige Geest de gemeente rijpen voor de komst van Christus. Joël 2:23-32. Jak. 5:7.

Dan zal zijn belofte waar worden: " Ik kom weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar ik ben-. Joh. 14:3.

Vers 17-20. Zoals de goede oogst rijpt, zo rijpt ook de kwade. De mens bezegelt zijn eigen lot als hij Gods liefde verwerpt. Hij wordt een prooi van de duivel en gelooft de leugen Gerechtigheid eist de dood van hen die de wet van God overtre den. Christus is echter voor zondaars gestorven. Wie dit niet gelooft, moet zelf de straf dragen. Bij zijn wederkomst zal Christus de goddelozen vernietigen. Hun bloed zal de aarde bedekken. Jóël 3:13; Jer. 25:30; Jes. 63;1-6.

Die zich buiten de. stad" bevindt, zal dit vreselijke lot ondergaan. De gelovigen volgen Jezus in het Nieuwe Jeruzalem en staan met Hem op de berg Sion. Zij ontkomen aan het verschrikkelijke oordeel over de goddelozen.

Wie zal de uitnodiging aanvaarden ?

.Het zal geschieden, dat ieder die de naam des Heren aanroept, behouden zal worden, want op de berg Sion en te Jeruzalem zal ontkoming zijn, zoals de Here gezegd heeft; En tot de ontkomenen zullen zij behoren, die de Here zal roepen." Joël 2:32.

Kan een God van liefde mensen vernietigen die Hij geschapen heeft ? De hoofdstukken 15-19 verklaren hoe en waarom God hen zal straffen die tegen Hem in opstand zijn gekomen. Bovendien verklaren ze waarom de derde boodschap uit Openb. 14 zo belangrijk is.